اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو ( سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی درآمد.

شهرهای عضو این شبکه متعهد می‌شوند تا تجربه های خود را در راستای ارتقای خلاقیت و صنایع فرهنگی، تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و ادغام فرهنگ در برنامه‌های توسعه شهری با دیگر شهرهای عضو این شبکه به اشتراک بگذارند.

اصفهان، از سال‌ها پیش از آن که پایتخت حکومت صفوی باشد به شهر صنعتگران ماهر شهرت داشت اما با روی کار آمدن پادشاهان صفویه و ایجاد زمینه‌های مناسب برای رونق بخش‌های فرهنگی مانند معماری و صنایع دستی به بازار مرکزی کشور تبدیل شد و هنروران بسیاری در چارچوب آن به هنرمندی پرداختند و شکوفا شدند.

در اصفهان ده‌ها صنعت دست‌ساز هنرمندانه به ثبت رسیده که قدمت برخی از آن بیش از چند صد سال است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۹ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

 بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که  تا کنون حدود ۴۰ هزار نفر از بین آنها شناسنامه‌دار و  ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند .

 

 

 

یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان وجود دارد و اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی پس از جیپور هند در دنیا مطرح است.

در راستای اجرای طرح اصفهان ۲۰۲۰ که با تاکید بر توسعه پایدار شهری و فراصنعتی در اصفهان، در سه محور گردشگری، هنر و میراث فرهنگی هدف گذاری شده است،برای  برگزاری نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران ،قرعه به نام شهر جهانی اصفهان درآمد.

ازامتیازات اصفهان برای برگزاری جشنواره میتوان به موقعیت مناسب برندسازی جهانی با عنوان دومین شهر صنایع دستی جهان بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی نام برد،همچنین موقعیت ملی باعنوان اولین شهر جهانی صنایع دستی ایران بوده که دارای بیشترین فرصت درسطح ملی مانند رتبه اول کشور در دریافت بالاترین تعداد نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از وزارت فرهنگی کشور با ۳۹۳ اثر بوده است.

از دیگرامتیازات  فرصت منحصر به فرد جهانی است که به دارا بودن یک سوم رشته های صنایع دستی جهان (۱۹۹ از ۶۴۰) و دو سوم صنایع دستی ایران (۱۹۹ از ۳۶۵) میتوان اشاره کرد.

وجود اعتبارات تثبیت شده، کسب ۸ نشان جغرافیایی ملی صنایع دستی و ۱ نشان بین المللی جغرافیایی، کیفیت صحت سنجی شده با عنوان کسب ۱۱۵ مهر اصالت سازمان جهانی یونسکو در حوزه صنایع دستی،

موقعیت مناسب تولید تجاری ازجمله جایگاه اول کشوری از نظر تعدد و تنوع صنایع دستی با کسب ۴۵۴ نشان ملی صنایع دستی،امکان تعامل جهانی که وجود ۷ میراث ملموس و ۲ میراث ناملموس ثبت شده در فهرست سازمان جهانی یونسکو را به همراه دارد.

فرصت تولید محتوای مناسب که ثبت ۱۴۰ مورد میراث ناملموس در فهرست آثار ملی ایران (رتبه نخست کشور) را در رزومه اصفهان ثبت کرده است و تجمیع صحیح نیروی کار و کسب رتبه اول کشور در در اشتغال صنایع دستی با فعالیت ۶۰  هزار نفر مستقیم و ۱۲۰ هزار نفر غیر مستقیم و ایجاد ۱۷۵۱ کارگاه فعال در استان،همچنینبه وجود آوردن فرصت روابط بین المللی که از مهمترین آن خواهر خواندگی ۱۳ شهر از شهرهای بزرگ و مهم جهانی همچون شیان، کوالالامپور، بارسلونا، سن پطرزبورگ و … است.

دارابودن موقعیت سرمایه پذیری کلان با ثبت بیش از ۱۸۰۰ اثر باستانی و معماری تاریخی در فهرست آثار ملی ایران،همه و همه از امتیازاتی هستند که شهر گنبدهای فیروزه ای را مناسب ترین میزبان برای نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی کرده است.

گروه اقتصادی کافل