کد خبر 137267
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳

رباخواری نه تنها در دین مبین اسلام و کتاب آسمانی آن حرام شمرده می‌شود، بلکه در دین یهود و کتاب تورات نیز حکم به تحریم ربا داده شده است.

به گزارش مشرق به نقل از  فارس، «ربا خواری» یکی از مصادیق مال حرام است که در قرآن کریم، این مسئله را جنگ با خدا مطرح کرده است و انسان به طور جد از گرفتن و دادن ربا نهی شده است، در ادامه آیات «ربا» خداوند متعال خطاب به افراد با ایمان، شرط رستگاری آنها را دوری از ربا ذکر می‌کند.

«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏»/ آیه 130 سوره آل عمران

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! ربا (و بهره‏ پول) را با افزودن‏هاى مکرر نخورید، از خدا پروا کنید تا شاید رستگار شوید.

نکته:

این آیه همراه با هشت آیه‏ بعد، میان آیات جنگ اُحد قرار گرفته است. شاید این امر به این لحاظ باشد که مسائل اخلاقى و اقتصادى، در یک نظام دفاعى مؤثر است. جامعه‏اى که افرادش اهل اخلاص و ایثار، سبقت در کارهاى خیر، و اطاعت از رهبر باشند، در جنگ هم موفق خواهند بود، ولى جامعه‏ پول‌پرست، بخیل، نافرمان و مصرّ بر ارتکاب گناه، یقیناً شکست خواهد خورد.

آیات تحریم ربا، در چند مرحله و به صورت تدریجى نازل شده است. گام اول، انتقاد از رباخوارى یهود بود: «و اخذهم الرّبا وقد نهوا عنه» گام دوم این آیه از رباى چندین برابر منع مى‏کند و در گام سوم، اسلام حتى یک درهم ربا را تحریم و به منزله جنگ با خدا معرفى کرده است.

 
پیام‌ها:

1- ایمان، زیر بناى عمل به دستورات است. «یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ»

2- قبل از تحریم ربا، نمونه‏هاى زشت و برجسته آن تحریم شد. «أَضْعَفاً مُّضَعَفَةً»

3- رعایت تقوى در مسائل اقتصادى به شدت لازم است. «لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ... اتَّقُواْ اللَّهَ»

4- رستگارى با رباخوارى به دست نمى‏آید، بلکه با تقوا حاصل مى‏شود. «لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ... وَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏»

5 - رباخوار، نه در دنیا رستگار است، (به خاطر تشدید اختلافات طبقاتى که منجر به تفرقه و کینه‏ محرومان و انفجار آنها مى‏شود) و نه در آخرت. (به خاطر گرفتارى به قهر خداوند). «لَا تَأْکُلُواْ الْرِّبَواْ... لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏»

«وَأَخْذِهِمْ الرِّبَواْ وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَکْلِهِمْ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَ أَعْتَدْنَا لِلکَفِرِینَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِیماً»/ آیه 161 سوره نساء

و به خاطر ربا گرفتن، که از آن نهى شده بودند وخوردن مال مردم به ناحق (طیبات را بر آنان حرام کردیم) و براى کافرانِ از ایشان عذاب دردناکى فراهم ساخته‏ایم.

نکته:

حکم تحریم ربا در تورات، سِفر تثنیه، فصل‏23، جملات 19 و 20 آمده است.


پیام‌ها:

1- رباخوارى گرچه به ظاهر منبع درآمد و عامل کامیابى است، ولى در واقع زمینه محرومیت و عذاب است. «حرّمنا علیهم طیّبات... وَأَخْذِهِمْ الرِّبَواْ... عَذَاباً أَلِیماً»

2- همه‏ ادیان آسمانى، نسبت به روابط مالى انسان‏ها و چگونگى دخل و خرج، سخن و حساسیت دارند. «وَأَخْذِهِمْ الرِّبَواْ وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَکْلِهِمْ...بِالْبَطِلِ»

3- تا ظلم و ربا و حرام‏خوارى، انسان را در مدار کفر قرار نداده، راه بازگشت آسان است. وگرنه این گونه گناهان زمینه‏ کفر و عذاب است. «اخذهم الربا... اعتدنا للکافرین»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس