مایکروسافت هم طرح آزمایشی مشابهی را در سال ۲۰۱۹ در ژاپن اجرا و روزهای جمعه را تعطیل اعلام کرد. با وجود اینکه کارکنان مایکروسافت زمان کمتری را در دفتر کار می‌گذراندند، اما بهره‌وری آنها ۴۰ درصد افزایش یافت. حالا دولت اسپانیا در حال بررسی یک طرح پیشنهادی است که شرکت‌های سراسر این کشور را تشویق می‌کند ساعات کاری را بدون کم کردن دستمزد کارکنان، کاهش دهند.

سیاستمداران اسپانیایی می‌گویند حالا که مجبوریم اقتصاد را بازسازی کنیم، از فرصت کاهش ساعات کاری و هفته‌های کاری ۴ روزه استفاده خواهیم کرد. دولت اسپانیا از برخی شرکت‌ها خواسته این ایده را به‌صورت آزمایشی اجرا کنند. به عقیده آنها، این سیاستی برای آینده است که باعث افزایش بهره‌وری کارکنان و بهبود سلامت جسمی و روحی آنها می‌شود. به علاوه اثرات مخرب بر محیط زیست را هم کاهش می‌دهد.

شرکت‌هایی که در سطح جهانی پیشتاز مفهوم هفته‌های کاری ۴ روزه بوده‌اند – مثل مایکروسافت – به این نتیجه رسیده‌اند که با کاهش ساعات کاری، بهره‌وری افزایش می‌یابد و رضایت از کار به میزان قابل توجهی در میان کارکنان بالا می‌رود. همچنین کارکنان می‌توانند از پنجمین روز هفته خود برای یادگیری مهارت‌های جدید استفاده کنند. برنامه‌ای که اسپانیا شروع کرده، می‌تواند به یک تغییر دائمی منجر شود. وقتی قرار است بهره‌وری افزایش یابد، هفته‌های کاری ۴ روزه، حتی در زمانی که اقتصاد در حال رشد است، می‌تواند قانونی همیشگی باشد. دوران پاندمی که حضور فیزیکی کارکنان در محیط کار را کمتر کرده، شروع خوبی برای این تصمیم‌گیری است. حالا شرکت‌ها و دولت‌های بیشتری در حال بررسی این ایده هستند.

منبع: IEB.today