کد خبر 575172
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر توجه رسانه ها را به حضور نظامی این کشور در شرق آسیا و سیاست های پشت پرده رزمایش های پرتعداد آمریکا در این منطقه جلب کرده است.

به گزارش مشرق،  ترامپ که هم اکنون با خروج دیگر نامزد های حزب جمهوریخواه از رقابت های درون حزبی، شانس بالایی برای احراز نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور دارد، در روابط آمریکا با کشورهای شرق آسیا نیز مواضع و دیدگاه های خاص و جنجال برانگیز خود را داشته است.

وی با 'هزینه بر' توصیف کردن حضور نظامی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی، تجهیز این کشورها به تسلیحات هسته ای برای بی نیازی از حمایت آمریکا را خواستار شده است.

اظهارات اخیر ترامپ درکنار اخبار گاه و بیگاه از تظاهرات مردم اوکیناوای ژاپن در اعتراض به پایگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا دراین استان، اقدام های واشنگتن درشرق آسیا وبه خصوص رزمایش های پرتعداد با کره جنوبی و ژاپن را در مرکز توجه قرار داده است.

پایگاه خبری«ژاپن تایمز»ازرسانه های معتبر ژاپن روز سه شنبه در همین رابطه به انتشار ارقام هزینه های تحمیل شده به دولت این کشور به واسطه حضور نظامیان آمریکا پرداخته است.
ژاپن تایمز با اشاره به گزارش وزارت دفاع آمریکا، بودجه در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای استقرار نظامیان این کشور در ژاپن در سال مالی 2016 را 5 میلیارد و 470 میلیون دلار اعلام کرد.

براساس همین گزارش، ژاپن نیز متعهد به پرداخت یک میلیارد و 800 میلیون دلار در سال مال جاری برای تامین هزینه های پایگاه های آمریکا و دستمزد کارمندان ژاپنی شده است.

این درحالی است که ساماندهی نیروهای آمریکایی از جمله فرآیند انتقال پایگاه آمریکا از استان اوکیناوا به جزایر گوام نیز بالغ بر 3 میلیارد و 250 میلیون دلار هزینه به دولت ژاپن تحمیل کرده است.
بااحتساب تمام این هزینه ها، ژاپن بالغ بر 48.3 درصد یعنی نزدیک به نیمی از هزینه استقرار نیروهای نظامی آمریکا را بر عهده گرفته است.

ژاپن تایمز تاکید کرد که این شرایط در حالی است که آمریکا نیروهای نظامی خود را نه با هدف حمایت از ژاپن، بلکه برای حراست از منافع استرتژیک خود در شرق آسیا در این کشور مستقر کرده است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، آمریکا تا سال 1945 ژاپن را به اشغال خود در آورد و ضمن خلع سلاح این کشور، در بند 9 قانون اساسی تحمیل شده به ژاپن، آن را از داشتن ارتش منع کرد.
پس از اعلام خروج آمریکا از ژاپن، بسیاری از پایگاه های آمریکایی در این کشور اجازه فعالیت یافتند تا به عنوان محور فعالیت های نظامی آمریکا در جنگ های ویتنام و کره ایفای نقش کنند.

حتی پس از قرارداد نظامی آمریکا و ژاپن در پایان جنگ سرد نیز، بسیاری از پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن حفظ شدند و واشنگتن، خاورمیانه را در مرکز فعالیت های مداخله گرایانه خود قرار داد.

این سیاست تا به امروز و در دولت باراک اوباما نیز حفظ شده و آمریکا علاوه بر حضور نظامی گسترده در شرق آسیا، به برگزاری رزمایش های مشترک و پرتعداد با هدف تحت فشار قرار دادن کره شمالی و ایجاد چالش های جدید در منطقه اقدام کرده است.

ژاپن تایمز درادامه این سوال را مطرح کرده، چگونه است که واشنگتن از تاسیسات نظامی و خاک و ثروت ژاپن برای پیشبرد اهداف نظامی و سیاست های خاص خود استفاده می کند و از سوی دیگر، ادعای یک طرفه بودن الطاف و کمک های خود به این کشور را دارد؟

با این حال معادلات شرق آسیا در شرف تغییر است. با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، به نظر می رسد تصمیم دولت شینزو آبه، نخست وزیر کنونی ژاپن برای تغییر در قانون اساسی و به رسمیت شناختن نیروهای دفاع از خود به عنوان ارتش رسمی این کشور، راه خود را در نظام قانون گذاری ژاپن باز خواهد کرد و انتظار می رود که این موضوع در ماه های آینده، به تقابل گسترده میان دولت و ملت ژاپن منجر شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    5 1
    ژاپنی ها بعد از جنگ تبدیل به نوکر امریکا شدن و متاسفانه ژاپن به کمک امریکا مرتب به مرز دریائی با چین تجاوز کرد و حقوق چینی ها را با کمک دولت امریکا نقص کرد-ژاپن هم که در گذشته مانند امریکا جنگ طلب بود حالا حقوق ملت ها را پایمال می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس