با کاربردهای ساندویچ پانل آشنا شوید

گزارش بازرگانی،   3990310137

ساندویچ پانل

ساندویچ پانل به عنوان یک نوع مصالح ساختمانی مدرن است که جایگزین مصالح سنتی در ساخت و ساز شده است. استفاده از این سازه مزایای زیادی دارد اما سوال مهمی که در این جا مطرح می شود این است که از ساندویچ پانل در چه پروژه هایی استفاده می شود. برای آشنایی با انواع کاربرد این پانل ها با ما همراه باشید.

استفاده از ساندویچ پانل در انواع سازه ها

کانکس:  معمولا به اتاقک هایی اطلاق می شود که در هنگام ساخت پروژه های مختلف برای اسکان موقت کارکنان استفاده می شود. در گذشته جنس کانکس ها از فایبر گلاس بود که مشکلات زیادی به دنبال داشت. پس از آن این سازه ها را با ورقه های آلوزنیک، گالوانیزه ساخته می شد که به علت عدم وجود عایق مناسب در فصول سرد و گرم سال مشکلاتی را برای اسکان افراد به وجود می آورد. امروزه در ساخت کانکس ها از ساندویچ پانل ها استفاده می شود که از لحاظ عایق بودن در برابر سرما، گرما و صدا در سطح مطلوبی قرار دارد. در حال حاضر متریال اصلی ساخت کانکس ها را این پانل ها تشکیل می دهند، درست است که هزینه ساخت کانکس با این متریال نسبت به دیگر مواد بالاتر است اما این امر در مقابل مزایایی بسیار آن نادیده گرفته میشود.

استفاده در صنعت باربری: از دیگر موارد کاربرد ساندویچ پانل که بسیار متداول است استفاده از آن در صنعت بابری می باشد. جالب است بدانید که در گذشته خودروهای مخصوص حمل بار و ترانزیت برای حمل مواد مختلف در مجبور بودند اتاقک های سنگین چوبی را حمل کنند که تاثیرات منفی زیادی مانند بالا رفتن میزان مصرف سوخت و کاهش سرعت و شتاب خودرو را در پی داشت، اما امروزه با استفاده از ساندویچ پانل ها برای انواع کامیون و کامیونت ها اتاقک حمل بار می سازند که مزایای زیادی مانند کاهش مصرف سوخت، بالا رفتن راندمان سلامت کالا و بار از نمونه های آن به شمار می رود.

ساخت ویلا: یکی دیگر از موارد استفاده از ساندویچ پانل ها کاربرد آن در ساخت و ساز ویلا است. سرعت و سهولت نصب همچنین مقاومت بالای این پانل ها در برابر حرارت و برودت باعث شده است که در بیشتر شهرهای شمالی برای ساخت انواع ویلا از این متریال استفاده شود. همچنین از ساندویچ پانل های سقفی برای ساخت سقف های دیواری کمک می گیرند.

ساخت سوله: همان طور که قبلا اشاره کردیم این پانل ها در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و سقفی عرضه می شود. یکی از کاربردهای ساندویچ پانل دیواری در ساخت سوله های صنعتی و تجاری توسط کارخانه جات و مراکز تولیدی است. در گذشته ساخت این سوله های بزرگ زمان و هزینه زیادی را به دنبال داشت اما در حال حاضر با استفاده از این پانل ها طی چند روز افراد سوله مورد نظر خود را در هر اندازه ای ساخته و مورد بهره برداری قرار می دهند.

ساخت و ساز با ساندویچ پانل

در گذشته به علت استفاده از مصالح سنتی عملیات ساخت و ساز بسیار دشوار بود. به شکلی که حمل و ترکیب این مواد نیاز به زمانی نسبتا طولانی داشت. استفاده از مصالح سنتی از لحاظ قیمت و هزینه نیز مقرون به صرفه نیست. با پیدایش انواع ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز شاهد یک تحول عظیم هستیم. در ابتدا استفاده از این متریال چندان مرسوم نبود اما با شناخت مزایای این پانل ها استفاده از آن ها بسیار متداول گشت. از جمله مزایای استفاده از ساندویچ پانل مقاومت بالای آن ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی نظیر زلزله، رانش زمین، طوفان و غیره است. یکی از دلایل محبوبیت بسیار زیاد این سازه ها هزینه ی پایین و سرعت عمل بالای آن ها در ساخت است.

معرفی مشخصات فنی ساندویچ پانل

اولین گزینه در ارتباط با مشخصه فنی ساندویچ پانل ها ضخامت آن ها است که با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی در حدود 4 یا 6 سانتی متر است که در مواردی امکان سفارشی سازی نیز وجود دارد.

لایه های این پانل ها عایق و از جنس پلی اورتان است که با دانیسته 40 ارائه می شود. این مواد در مقابل سرما و گرما عایق مناسبی به شمار می رود.

مقاومت بالای ساندویچ پانل در برابر زنگ زدگی، از دیگر مشخصات این سازه ها به شمار می رود وجود ورق های پلی اورتان 50 درصد میلی متر با رنگ الکترواستانیک باعث مقاومت بالای این سازه در برابر زنگ زدگی می شود.

پنجره های به کار رفته در سازه های ساخته شده با ساندویچ پانل را معمولا از جنس یو پی وی سی دو جداره می سازند تا در زمان استفاده در پروژه ها سر و صدای بیرون برای افراد ساکن در آن ها ایجاد مزاحمت نکند.

برق کشی در این سازه ها به شکل روکار انجام می شود به این شکل که داکت های استاندارد برای عبور سیم ها استفاده می شود. در صورت استفاده از دوربین های مدار بسته نیاز به داکت های مجزا است.

نحوه نصب ساندویچ پانل به چه شکل است

هنگام نصب ساندویچ پانل باید نکات مهمی را رعایت کرد. اولین گزینه در نصب این سازه ها نحوه ی قرارگیری صحیح نر و مادگی پانل ها در چیدمان پروژه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای نصب انواع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی باید از پیچ های واشر دار مخصوص استفاده می شود. در هنگام نصب ساندویچ پانل های سقفی باید پانل ها را بر روی پرلین های مخصوص نصب و پیاده سازی کرد. در ازای استفاده از هر متر مربع از یک پانل سقفی استفاده می شود. بعد از نصب ساندویچ پانل ها معمولا از نوار چسب های که در یک طرف چسب دارند یا چسب های سیلیکونی استفاده می کنند. لازم است که در زمان نصب پانل های سقفی برای فلاشینگ و آبروها محل مناسبی را در نظر بگیرید تا در کنار ایجاد زیبایی در هنگام آب بندی پروژه به مشکل خاصی برخورد نکنید. پیش از اینکه پانل ها را چفت کنید باید در محل درزها از اسپری پلی اورتان استفاده کرده و آن ها را پر کنید. در هنگام نصب باید به ارتفاع پانل و گام پیچ ها توجه زیادی داشته باشید.

ساندویچ پانل دیواری چیست

همان طور که از نام این محصول مشخص است این پانل ها برای ساخت دیوارهای پیش ساخته کاربرد دارند و طراحی آن ها به شکل دو لایه ی 5/0 میلی متری در طرفین سازه است که جنس آن از آلوزینک است. هسته ی اصلی ساندویچ پانل دیواری از فوم پلی اورتان تشکیل شده است که دانیسته ی آن 40 کیلوگرم بر متر مربع است. معمولا این سازه ها در ضخامت های 4 تا 20 سانتی متری تولید می شوند، ضخامت فوم نیز 4 سانتی متر بوده که به عنوان عایق مناسبی به شمار می رود. این سازه ها از محبوبیت بالایی برخوردار بوده پلی اورتان به کار رفته در این پانل ها پس از تزریق همه ی منافذ را پوشش داده و از چسبندگی بالایی برخوردار بوده که باعث می شود به ورقه بچسبد.

البته جنس هسته میانی می تواند متنوع باشد و قیمت این سازه ها به جنس ورق و ضخامت بستگی دارد. محصولات ساخته شده از جنس آلوزینک معمولا از قیمت بالاتری نسبت به سازه های ساخته شده از جنس گالوانیزه برخوردار هستند.

 

ساندویچ پانل سقفی چیست

از این سازه ها برای پوشش دادن سقف های سالن ها و سوله ها استفاده می شود. ساندویچ پانل های سقفی نسبت به انواع دیواری از تنوع کمتری برخوردار است. ضخامت پانل های سقفی براساس نوع کاربری آن ها تعیین می شود. این پانل ها در دو نوع سه گام و پنج گام تولید می شوند که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند.

پانل های سه گام معمولا برای مناطقی استفاده می شود که میزان بارش در آن جا کم بوده و سقف ساختمان از لحاظ کاربردی به عنوان بارانداز استفاده نمی شود.

پنج گام این پانل ها به علت مقاومت بالا در برابر وزن و فشارها به عنوان بارانداز استفاده می شود در صورتی که ساختمان مورد نظرتان باید این ویژگی ها را داشته باشد بهتر است از این نوع سازه استفاده شود تا جلوی متلاشی شدن بنیاد ساختمان را بگیرد. استفاده از پانل های مدل پنج گام برای مناطقی که از میزان بارندگی بالایی برخوردار هستند مناسب تر است تا پوشش آن در برابر بارش برف و باران و همچنین تحمل فشار ناشی از آن بیشتر باشد. در صورتی که قصد دارید در یک محل با میزان بارندگی بالا عملیات ساخت و ساز را به انجام برسانید بهتر است از پانل های پنج گام استفاده کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین