پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
شریف‌دخت قهرمان هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در مرحله دانشگاهی شد
تاریخ انتشار: چهار شنبه 1 خرداد 1398

مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه صنعتی شریف 31 اردیبهشت‌ماه 1398 با حضور دکتر آخوندی سرپرست محترم سازمان و مهندس کاظمی رئیس محترم سازمان دانشجویان ایران در آمفی‌تئاتر سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد. دو گروه شریف‌دخت و داد که با پشت سر گذاشتن حریفان خود در مرحله مقدماتی و نیم نهایی، مجوز حضور در مرحله فینال را کسب کردند، در این مرحله بر سر این گزاره که آیا ارتباط مستقیم نهاد روحانیت با سیاست، باعث ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت می‌شود؟ با یکدیگر به مناظره پرداختند.

جناب آقای دکتر مردانی معاون محترم پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف‌، دکتر آهنچی مدیر مرکز معارف اسلامی و استاد دانشگاه صنعتی‌شریف و دکتر بادامچی پژوهشگر اندیشکده مهاجر دانشگاه شریف داوری این مسابقه را بر عهده داشتند.

در ابتدای مراسم اختتامیه این مسابقات جناب آقای مهندس کاظمی رئیس محترم سازمان دانشجویان ضمن ابراز خوشحالی از حضور جدی دانشگاه صنعتی شریف بعد از 8 سال غیبت در مرحله دانشگاهی هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران گفتند: باید بگویم هم خوشحالم که بالاخره دانشگاه شریف که معمولاً در خیلی از جریانات دانشجویی و این‌جور آموزش‌های تخصصی نوین پیشرو بوده بالاخره به قطار مسابقات پیوستند؛ و متأسفم از اینکه چرا دانشجویان شریف پیش‌ از این، این‌قدر از جریان مسابقات عقب بوده‌اند.

ایشان در ادامه مناظرات را فرصتی ویژه برای یادگیری هنر خوب گوش دادن معرفی کردند و گفتند: معمولاً یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های ما این است که درست بلد نیستیم حرف طرف مقابل را بشنویم و بعد شنیده‌ها را تحلیل کنیم و سپس پاسخ بدهیم. ایشان همچنین مهارت کار گروهی در زمینه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، فنون گفتگو و زبان بدن، تحقیق بر پایه مطالب علمی و ارائه آن به مخاطب ـ طوری که متوجه بشود ـ و همچنین شناخت مغالطات و مطالب غیرعلمی و اشراف بر موضوع را از امتیازات برگزاری این مسابقات در سطح دانشگاه برشمردند. رئیس سازمان دانشجویان در ادامه با اشاره به مدل‌های مختلف مسابقات مناظره در سطح دنیا گفتند: مسابقات مناظره در دانشگاه‌های مختلف جهان از دهه 1940 و 1960 رواج بسیار جدی دارد. به‌طور مثال یکی از جاهایی که در دنیا در زمینه مسابقات مناظره مطرح است دانشگاه اسلامی مالزی است که دپارتمان زبان انگلیسی و عربی آن بر پایه مناظره است. این به این خاطر است که مناظره یک بازی است. مخصوصاً در حوزه علوم انسانی و حوزه آموزش چیزی به نام مسابقه مناظره به عنوان یک بازی برای یادگیری شناخته می‌شود.

مهندس کاظمی یادآور شدند: مسابقات مناظره در سال 1391 با حضور 16 گروه در سطح تهران آغاز به کار کرد، امسال که خدمت شما هستیم دور قبلی مسابقات (هفتم) در 24 استان و 9 دانشگاه از تهران با حضور 577 گروه برگزار شد و گروه قهرمان این مسابقات بعد از انجام بیش از 20 مسابقه توانست تا به مرحله نهایی مسابقات برسد و قهرمان شود. با توجه به این مطلب می‌توان گفت در این مسابقات نخبگان علمی که جسارت شناخت نظر خود و دفاع از آن را پیدا بکنند در سطح کشور مطرح می‌شوند.

رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به شروع ثبت‌نام دور جدید مسابقات در ابتدای سال تحصیلی آینده گفتند: با توجه به اینکه ثبت‌نام دور بعد مسابقات در دانشگاه‌ها و استان‌ها از ابتدای سال تحصیلی آینده شروع می‌شود این خواهش را از دانشجویان و شرکت‌کنندگان که کسب تجربه کردند دارم با کمک همکاران ما در جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف که این فرصت را برای شما فراهم می‌کنند به طور جدی وارد گود شوید و کار را خودتان به دست بگیرید و در دانشگاه این جریان را پیش ببرید که انشا الله بتوانیم در سال‌های آینده هم قهرمان از مسابقات داشته باشیم و هم آن‌قدر ظرفیت داشته باشیم که مسابقات اصلی و نهایی که سطح بالایی دارند را در دانشگاه شریف برگزار کنیم.

ایشان در ادامه با اشاره به برگزاری مناظرات به زبان انگلیسی توضیح دادند: این مسابقات در آینده نزدیک به مسابقات بین‌المللی وصل می‌شود. مسابقات مناظره به زبان انگلیسی پارسال در دانشگاه تهران برگزار شد. امسال هم اولین دوره آن به صورت منطقه‌ای بین کشورهای عضو اکو با سیستم ISDC برگزار خواهد شد که یکی از محورهای اصلی آن اخلاق است.

مهندس کاظمی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات همکاران جهاد دانشگاهی شریف از دست‌اندرکاران این مسابقه در سازمان درخواست کردند: هر چه این جریان دانشجویی در بطن دانشگاه در میان دانشجوها و به کمک آن‌ها بیشتر فعال بشود این ارتباط برای کارهای نوین و خلاقیت‌های آینده حتی در زمینه‌های دیگر مفید خواهد بود و همکاران ما در جهاد و سازمان دانشجویان کمک خواهند کرد دانشجویان ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را بتوانند توسعه دهند.

دکتر آخوندی سرپرست محترم سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان و تولد امام حسن مجتبی گفتند: جلسه امروز جلسه بسیار جالبی بود و من متأسفم که دوره‌های قبل را ندیدم و در جلسات قبل این مسابقات شرکت نکردم. یکی از مشکلات اساسی ما نداشتن نحوه گفتمان با گروه‌های مخالف است. این جلسات بسیار کمک می‌کند که آداب مناظره و مذاکره و گفتمان رواج پیدا کند تا در فضایی بسیار آرام بتوانیم حرفمان را بزنیم. ما باید یاد بگیریم ابتدا گوش کنیم؛ و این گوش کردن کمک می‌کند طرف مقابل را درک کنیم و پاسخمان را مرتبط با مسئله بدهیم. ایشان همچنین از زحمات دست‌اندرکاران این برنامه، دانشگاه و همچنین دانشجویان و کسانی که مشارکت داشتند تشکر کردند و گفتند: قطعاً رواج این مسابقات به روشنفکری در سطح جامعه کمک می‌کند و قول دادند زمینه توسعه این مسابقات در دانشگاه را با قدرت بیشتری فراهم کنند.

ایشان در پایان سخنان خود جسارت دو گروه داد و شریف دخت برای مناظره را ستودنی خواندند و برای هر دو گروه آرزوی موفقیت نمودند.

در ادامه و با اعلام نظر داوران محترم گروه شریف‌دخت از دانشگاه صنعتی شریف که در موضع مخالف این گزاره به دفاع پرداخت توانست با نتیجه 87 به 84 گروه داد را شکست دهد و قهرمان هشتمین دوره این مسابقات در دانشگاه شریف لقب بگیرد.

در پایان برنامه با اهدای لوح و جوایز از گروه‌های اول، دوم و اخلاق این مسابقات تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: