۵۵۰ هکتار از مراتع شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد و فاریاب کپه کاری و بذرپاشی می شود.

به گزارش پایگاه خبری نگاه کرمان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از آغاز عملیات کپه کاری و بذر پاشی در مراتع شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد و فاریاب خبر داد و گفت: درسال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش مرتع این اداره کل ۳ میلیارد و ۳۸۱ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

احمدی افزود: طی چند روز اخیر بذر پاشی در حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی شهرستان جیرفت، عنبرآباد و فاریاب شروع شده است.

وی ضمن بیان اینکه تلاش می شود تا در بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده شود، افزود: کشت گونه‌های بومی حفاظت خاک در مقابل فرسایش را به دنبال دارد و ضمن آن منجر به احیای منابع طبیعی مناطق حساس می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی به شمار می‌رود، ابراز داشت: با توجه به اینکه عرصه مراتع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل‌ توجهی از کشاورزان و دامداران به شمار می‌رود لذا این اقدام بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تلاش می شود تا از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده شود، تصریح کرد: مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌شود لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره آبی خاک و غیره شود.

گفتنی است کپه­ کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های حفر شده با دست قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان خبر داد: بذرپاشی و کپه کاری ۱۰۰۰ هکتار از مراتع حوزه آبخیز ساردوئیه

ی نوامبر 29 , 2020
حمزه احمدی گفت: قصد داریم طی امسال برای احیای مراتع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات احیایی بذر پاشی و بذرکاری در عرصه های مرتعی جنوب کرمان انجام دهیم. به گزارش پایگاه خبری نگاه کرمان، امروز ۹ آذر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب از عملیات بذرکاری و […]