دریافت مشاوره رایگان ( نرم افزار و اپلیکیشن حضور و غیاب )

وظایف مدیر منابع انسانی

در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد نقش  مدیر منابع انسانی معنا پیدا می کند و وجود آن به مراتبط قطعاً احساس می شود. اگر در شرکت کوچکی سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود نداشته باشد مطمئن باشید این وظیفه به عهده مدیریت شرکت خواهد بود و جز وظایف او محسوب می گردد. وقتی شرکت گسترش می یابد یک واحد در شرکت به عنوان مدیر منابع انسانی اضافه می شود که وظایف اساسی و مهمی جهت پیشرفت سازمان بر عهده دارد.

مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی برگرفته از کلمه انگلیسی human resource management که به معنای کار کردن با افراد است تا آن سازمان به مهارت دست یابد،  حال از طریق آموزش و مهارت جدید به نیروهای تازه وارد یا نیروهای قابل رشد سازمان باشد . وظایف مدیریت منابع انسانی را می توان به آموزش و استخدام افراد ، محاسبه  حقوق و دستمزد اشاره کرد. مدیریت منابع انسانی به بخش صنعت نیز مرتبط می شود.
نیروی کار در هر سیستم مهم ترین سرمایه آن محسوب می شود و برای پیشرفت در سیستم حتما باید این نیروها مدیریت شوند و از این رو است که واحد مدیریت و منابع انسانی بخش بسیار حساس و تاثیر گذاری در سازمان محسوب می شوند. وقتی این واحد  وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد هم به نفع و سود کارگر هم کارفرما خواهدبود و باعث پیشرفت دائم سازمان می شود.

چرا آن را مدیریت منابع انسانی می‌نامیم؟

انسان : به معنای  نیروی ماهر منابع : به معنای محدود بودن مدیریت:  به منظور استفاده از منابع محدود و رسیدن به اهداف شرکت است.

چرا مدیریت منابع انسانی برای همه مدیران مهم است؟

  1. فرد اشتباهی برای کار استخدام نشود
  2. کنترل گردش مالی
  3. داشتن کارمندانی با احساس مسئولیت بالا
  4. مصاحبه با افراد شایسته
  5. به وجود نیامدن مشکلات قانونی
  6. خدشه دار نشدن سابقه شرکت
  7. مساوات حقوق بین کارمندان
  8. داشتن آموزش های کافی و جامع
  9. به وجود نیامدن رفتار ناعادلانه 

مسئولیت‌های اصلی مدیر منابع انسانی

  1. توسعه دانش در راستای فرهنگ و سیاست سازمان
  2. مشاور تغییرات داخلی سازمان
  3. شروع کننده تغییرات مثبت
  4. فعال بودن در زمینه استراتژی شرکت
  5. ارتباط بین افراد و مدیران در حین فعالیت
  6. شناسایی مدیریت منابع انسانی در رابطه با استراتژی  کسب و کار
  7. تسهیل پیشرفت تیم ها
  8. ایجاد ارتباط مناسب بین افراد
  9. تشخیص مشکلات و حل آن ها
  10. ارزیابی فعالیت مدیریت منابع انسانی نسبت به سایر واحدها

تخصیص منابع چیست و چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود روش های نوین ، شرکت های زیادی در سر تا سر جهان تاسیس شده اند که دیگر فاصله جغرافیایی محدودیتی برای آنها  ایجاد نمی کند و اقتصاد وارد تحول جدید پیشرفت خود شده است . با این همه پیشرفت در تمام زمینه ها نقشی که خیلی به آن توجه نشده است منابع انسانی است هرچند قبل از این  فقط وظایفی مانند بایگانی را به عهده داشتند و هم اکنون وظایف آن ها گسترش پیدا کرده ولی آنطور که باید به این واحد  در سازمان ها توجه نمی شود.

استخدام

در آغاز  جذب نیروی جدید باید  مدیر منابع انسانی نیاز سازمان را  بررسی نماید و با توجه به آن نیروی با استعداد و حرفه ای جذب کند، با توجه به اینکه کارکنان با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت  اطلاعات کافی در مورد حقوق و دستمزد خود دارند باید در راستای جذب نیروی حرفه ای صادقانه رفتار کرد و طوری عمل کرد  که به نفع کارکنان باشد.جذب نیروی حرفه ای در بازار رقابت تنگاتنگی دارد و به این منظور مدیر منابع انسانی باید از منابع دقیق  برای جذب نیرو جستجو کند و با جذب حداکثر کاندیدا ، دریافت درخواست کاندیدا  و سازمان  دادن  درخواست ها گزینه های مورد نظر را برای مصاحبه انتخاب کند و بین آن ها بهترین گزینه انتخاب شود: 80% درصد سرمایه شرکت کارکنان آن می باشد که در مرحله اول مهمترین چیز جذب نیروهای کارآمد و حرفه ای می باشد در مرحله ی دوم حفظ و نگهداری حرفه ای نیروها می باشد.

حفظ فرهنگ محیط کار

وظیفه دیگر مدیر منابع انسانی ساختن محیطی آرام و شاد برای کارکنان است که در آن احساس امنیت و آرامش داشته باشند ، شناخت و توجه  به نیازهای کارکنان ، داشتن حس اطمینان و آرامش  در کارکنان تاثیر مثبتی  نیز در پیشروی اهداف سازمان  در راستای پیشرفت دارد.

حل اختلافات

وقتی جایی تعدادی افراد حضور داشته باشند مطمئنا نظرات متفاوت بسیار وجود خواهد داشت در نتیجه ممکن است اختلاف نظر بسیاری  به وجود آید مدیر منابع انسانی باید با تحقیق و بدون هیچ پیش داوری برای حل موضوع وارد شود و آن را به نحو احسن حل کند به طوری که دربین کارکنان حس تبعیض به وجود نیاید.

ارتباط با کارمندان

مدیر منابع انسانی باید مهارت کافی در ارتباط با دیگران داشته باشد و صمیمیت با کارکنان ایجاد کند که آن ها به راحتی بتوانند  مشکلات خود را با او در میان بگذارند. مدیریت منابع انسانی نیاز به مدیری دارد که در بین کارکنان محبوب و در جمع آن ها حضور داشته باشد نه فقط در اتاق خود به امور رسیدگی کند و از اتفاقات درون سازمان اطلاعی نداشته باشد.

دانش حقوقی

هرچند این مبحث جزئی به نظر میرسد ولی مدیر منابع انسانی باید تمام کارها  و سیاست سازمان را طبق قوانین کار انجام دهد تا تداخلی با قوانین کار و مالیاتی نداشته باشد.

سازمان‌دهی

مدیر منابع انسانی موظف است نسبت به ورود کارمند جدید اقدام کند و آن را با قوانین و ضوابط شرکت آشنا کند.

مدیریت

مهمترین وظیفه مدیر منابع انسانی مدیریت کردن بر کارمندان و کارفرماها است.  نقش مدیریت منابع انسانی ایجاد و اجرا سیاست های سازمان بر پایه قوانین است و همچنین کنترل ورود و خروج کارمندان و محاسبه حقوق و کسورات آن ها می باشد.

پاداش‌ها و تشویق‌ها

دادن پاداش به کارمندان  می تواند باعث انگیزه بیشتر ی برای بهتر کار کردن و ایجاد حس رقابت در بین کارمندان شود. هرچند که مادی نباشد و در حد یک تشکر صادقانه در بین همکاران باشد می تواند انگیزه بیشتری در کار کردن ایجاد کند. پاداش هایی مثل دادن مرخصی، پایین آوردن تایم کاری و ارتقاء شغلی و از این قبیل بیشتر مورد توجه کارمندان قرار میگیرد.

توسعه منابع انسانی

به معنای آموزش به کارمندان است ، برای رسیدن به مهارت جدید و پیشرفت در کارشان پس از استخدام  کارمندان می باشد. توسعه منابع انسانی یک از موقعیت هایی است که کارمندان انتظار دارند که کارفرما برایشان فراهم کند و زمینه پیشرفت را برایشان ایجاد کند. توسعه و منابع انسانی به رشد سازمان کمک می کند، حتما در سازمانی که کارمندان شغل خود را توسعه یافته بدانند آن سازمان رشد  بسزایی خواهد داشت.

حسابداری حقوق و دستمزد

این واحد بخش تنظیم لیست  حقوق قابل پرداخت  کارمندان طبق قوانین کار و امور اجتماعی را برعهده دارد به طور کلی تمام اسناد کارگران  اعم از مانده مرخصی ، حقوق خالص ، پاداش و… در این واحد نگهداری می شود.
این سیستم از سه بخش تشکیل می شود:
   – کارگزینی
   – ثبت ورود و خروج
   – حسابداری حقوق و دستمزد

محاسبات حقوق و دستمزد

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۰
مزد یک ساعت کار: مزد روزانه/7.33
اضافه کاری: مزد ساعتی* ۱.۴ * ساعات اضافه کار
جمعه کاری: مزد ساعتی* ۰.۴ *ساعات جمعه کاری
شب کاری: مزد ساعتی* ۰.۳۵ * ساعات شب کاری
حق بیمه: پایه حقوق + بن کارگری*۳۰%
مالیات: سقف مالیاتی مربوطه – حقوق مشمول مالیات * درصد مالیات ردیف مربوط
حق سنوات: ۲.۵* سابقه کار به ماه * مزد روزانه کارگر<
عیدی و پاداش: سابقه کار * دو برابر آخرین حقوق دریافتی

سیستم حضور و غیاب

یکی از سیستم کنترل ورود و خروج کارمندان است که با توجه به آن رفت و آمد کارمندان کنترل می شود و همچنین حقوق کارمندان متناسب با ساعات حضورشان در سازمان  محاسبه می گردد که این کار با استفاده از ابزارهای مختلف مثل اسکن چهره ، اثر انگشت ، کارت و… انجام می گیرد . در گذشته این کار فقط با کارت زدن انجام می شد که در شرکت های بزرگ ممکن بود دچاره خطاهایی از سوی کارکنان شود ولی امروزه روش چهره نگاری و اثر انگشت این خطا را تقریبا به صفر رسانده. این روش مخصوصا برای شرکت های بزرگ با پرسنل زیاد بسیار مهم است ، چون کنترل رفت و آمد آن ها بسیار دشوار می شود.

از اصلی ترین وظایف مدیران منابع انسانی می توان به مدیریت عملکرد و نظارت بر تردد کارمندان اشاره کرد. امروزه این کار با وجود انواع نرم افزارها در حوزه ی حضور و غیاب ساده تر است. یکی از نرم افزارهایی که برای حضور و غیاب در انواع کسب و کارها استفاده می گردد نرم افزار تایمزی می باشد. کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نرم افزار تایمزی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سایر مقالات

هوش مصنوعی در احراز هویت و اهمیت آن در سیستم های سازمانی

5 کاربرد هوش مصنوعی در احراز هویت

هوش مصنوعی در احراز هویت دریچه‌ی جدیدتری از امنیت را نمایان کرده است. این مسئله برای امنیت و دقت بیشتر در بررسی عملکرد کارمندان مهم است. در این مقاله به بررسی نقش آن در دقت کارمندان می پردازیم.

ادامه مطلب »
حضور و غیاب

حضور و غیاب اکسل رایگان

لیست حضور و غیاب اکسل رایگان در سازمان موجب برقراری نظم بیشتر در آن می شود. داشتن نرم افزار حضور و غیاب می تواند غیبت کارکنان را کاهش دهد و از طرفی بهره وری آنها را افزایش دهد. یکی دیگر از

ادامه مطلب »
مقالات مرتبط
Call Now Button