خیلیها بر این باورند که برندسازی فقط برای کسب و کارها صورت میگیرد، اما این گونه که میپندارند نیست. برندسازی شخصی مانند برندسازی برای محصولات، خدمات و کسب و کارها از اهمیت بسزایی برخوردار است و هر شخص به تنهایی میتواند یک برند معروف و شناخته شده باشد.
برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟
برندسازی شخصی همهی جنبههای زندگی را در بر میگیرد، مثلا در محیطهای کاری مهم است که درباره ما و تخصصمان چگونه فکر میکنند و از آن جایی که برند مجموعهای از احساسات درونی و باطنی اطرافیان نسبت به ماست، برندسازی شخصی این دیدگاه را برای آنها شکل میدهد. در واقع برندسازی شخصی میگوید که فرد کیست؟ چه میکند؟ چه تخصصها و مهارتهایی دارد؟ و چگونه میتواند مشکلات و نیازهای مخاطبان را که تا به امروز حل نشده است را بر طرف کند؟ و غیره.
چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟
شاید تا به حال این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است که برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) چه اهمیتی دارد؟ پاسخ اين سوال این است که با برندسازی شخصی میتوانید خود و تواناییهایتان را بهتر بشناسید، نقاط مثبت خود را افزایش و نقاط ضعف را بهبود ببخشید. میتوانید در شغل خود شناخته شوید، موقعیتهای شغلی متناسب با مهارتهایتان را پیدا کنید، پیشرفت کنید و ارتباطات موثری با متخصصان حوزه کاری خود بدست بیاورید و در نتیجه به افزایش درآمد برسید.
آیا با برندسازی شخصی میتوان به شهرت رسید؟
برندسازی شخصی معرفی فرد، مهارتها و تخصصهای اوست که میتواند کاملا تحت کنترل باشد و به مرور زمان فرد را در حوزه کاری خود و در بين متخصصان ديگر به شهرت برساند.
چه مواردی شامل نقاط قوت و نقاط ضعف در برندسازی شخصی میشود؟
در برند سازی شخصی نقاط قوت و نقاط ضعف از اهمیت بالایی برخوردار هستند. نقاط قوت شامل تمام مهارتها، تواناییها، ارتباطات و آدمهای معروفی است که میشناسید و این نقاط قوت سبب پیشرفت و موفقیت شما میشود. دو نقطه ضعف اساسی نيز در برندسازی شخصی وجود دارد، كه یکی مهارتهای ارتباطی و دیگری شبکهسازی است كه حتما باید درجهت بهبود آنها تلاش کنيد تا به موفقیت برسید.
برای برندسازی شخصی باید بتوان به سوالهای زیر پاسخ داد
- با برندسازی شخصی دنبال رسیدن به چه هدفی هستید؟
- برای رسیدن به برندسازی شخصی باید چه کارهایی انجام دهید و چه مسیری را طی کنید؟
- شما که هستید؟ و قرار است که شما را چگونه بشناسند و به یاد بیاورند؟
- مخاطبان با اولین چیزی که از شما قرار است مواجه بشوند، چه چیزی است؟
- چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز میکند؟ شما چه ویژگی و مزیت رقابتی بیشتری دارید؟
- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ و قرار است چه مشکل و دغدغهایی از آنها را حل کنید؟
- انجام چه کارهایی بر اعتبار و برندتان تاثیر گذار است؟
چگونه یک برند شخصی قدرتمند داشته باشیم؟
همان طور که گفته شد، برای داشتن یک برند شخصی قدرتمند نیاز است که بدانید که هستید؟ چه مهارتها و تواناییهایی دارید؟ هدفتان چیست؟ چه مزیتهایی نسبت به سایر رقبا دارید؟ مخاطبان هدف ما چه کسانی هستند؟ چه مشکلاتی را میتوانید حل کنید؟ و … برای همهی این موارد باید گامهایی را طی کرد.
برای خود چشم اندازی تعریف کنید.
برای خود باید یک چشم انداز تعریف کنید که، به کجا میخواهید برسید؟ چه تفاوتهایی با سایر رقبا دارید؟ به دنبال چه چیزهایی رفتهاید که دیگران از آنها خبر ندارند و شما در آنها توانمند هستید و همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که خود واقعیتان باشید و از کسی تقلید نکنید.
ظاهر و طرز بیان مختص به خود را داشته باشید.
تیپ، ظاهر و طرز بیان در برندسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا برخی به تیپ و ظاهرشان و برخی دیگر به طرز بیانی که دارند شناخته میشوند.
مخاطبان هدف خود را بشناسید.
باید دقیقا بدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و قرار است چه مشکلی را از آنها حل کنید و چه ارزشهایی برای آنها بیافریند.
محتوای مفید و جذاب تولید کنید.
داشتن یک وبسایت شخصی و شبکههای اجتماعی همچون لینکدین میتواند به شما کمک کند تا محتواهای خود را منتشر کنید. محتواهایی که تولید میشوند باید مفید، کاربردی و جذاب باشند تا مخاطبان را جذب کنند و شما را همیشه به عنوان یک منبع معتبر به یاد بیاورند. تولید محتوا باید به صورت پیوسته و دائمی باشد.
تبلیغات و بازاریابی.
وقتی از یک برند صحبت میشود، فرقی نمیکند که یک محصول باشد یا یک برند شخصی همهی آنها نیازمند بازاریابی و تبلیغاتی قوی هستند و میتوان از روشهای گوناگونی برای تبلیغات استفاده کرد، از وبسایت، شبکهسازی و … گرفته تا روشهای پولی همچون شبکههای اجتماعی، گوگل ادز و غیره.
چگونه میتوان برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ انجام داد؟
برندسازی سبب موفقیت در زمینههای مختلف میشود و همان طور که همه میدانید با افزایش حجم اطلاعات در بازار کار رقابت بالا رفته است و با برندسازی شخصی میتوان از رقبا پیشی گرفت و خود را در ذهنها ماندگار کرد. به طوری که برای خودتان بازاریابی میکنید و به انتظار افراد نمیمانید.
- در برندسازی شخصی در اولین گام باید خود را به طور کامل و واضح معرفی کرد، زیرا تواناییها، علایق و باورهاست که برندسازی شخصی را میسازد.
- در گام دوم باید بگویید که با برند شخصی خود میخواهید چه کارهایی انجام دهید و میخواهید که شما را چگونه بشناسند.
- در گام سوم مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، زیرا شما میتوانید روی یک سری از افراد تاثیر گذار باشید و نیازهایشان را بر طرف کنید نه همه جامعه. برای به دست آوردن جامعه هدف اصلی حتما باید پرسونای مخاطب را نوشت.
- در گام چهارم با نوشتن یک عبارت کوتاه، ساده و مختصر آنچه که انجام میدهید را بیان کنید، به طوری که در ذهن مخاطب هم باقی بماند.
- در گام پنجم باید خود را به چشم یک برند نگاه کرد و به وعدهها و پیامهای که دادهاید پایبند باشید و خود را به عنوان یک برند قوی معرفی کنید نه یک شخص معمولی.
- در گام ششم داشتن یک وبسایت که افراد بتوانند با مراجعه آن ببینند که شما که هستید و چه کاری میکنید و چگونه میتوانید نیازهای آنها را بر طرف کنید از اهمیت بالایی برخوردار است.
- در گام هفتم مهمترین راه برندسازی شخصی ایجاد محتوا است. محتواهایی که با مخاطبان خود به اشتراک میگذارید شامل بلاگها، مطالب شبکههای اجتماعی، ایمیلها و مواردی این چنین است.
- به طور مداوم برای مخاطبان خود مطالب مفید ایجاد کنید و ارزشی که برند برای آنها ایجاد میکند را بیان کنید، تولید محتوا بسیار مهم و کارساز است.
برندسازی شخصی چه تاکتیکهایی دارد؟
برای رسیدن به نقطهای مشخص و از پیش تعیین شده در برندسازی شخصی نیاز به رعایت تاکتیکها و استراتژیهایی است که، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
داستان برند
از آن جایی که داستان سرایی کاری سخت و دشوار است، اما برد را کسی میکند که قصهگو باشد. از موفقیتها و شکستهای خود به راحتی روایت بسازید و آن را بازگو کنید. داستان برند از اهمیت بسزایی برخوردار است و میتوانید در قسمت دربارهی من وبسایتتان به راحتی داستان خود را بنویسید.
وبسایت و شبکههای اجتماعی
داشتن یک وبسایت شخصی و قوی میتواند راه ارتباطی خوبی با مخاطبان باشد و از طریق تولید محتوای جذاب و با کیفیت میتوانید ارتباط با مخاطبان را حفظ کنید و شما را به عنوان یک منبع معتبر بشناسند. در شبکههای اجتماعی که امروزه بسیار پر طرف دار است باید پروفایل شخصی داشته باشید و به صورت مداوم و قوی در آنها فعالیت کنید.
ایجاد پست مهمان
منظور از پست مهمان این است که مطالب و محتواهای جذاب خود را در سایر سایتهای معتبر منتشر کنید، فعال باشید و از این طریق خود را شناسانده و مخاطبانی جدید کسب کنید و بدانید که با انتشار رایگان مطالب خود در آیندهای نزدیک از جاهای دیگر درآمد حاصلتان خواهد شد.
حضور در شبکههای اجتماعی
برای حضور خود در شبکههای اجتماعی مختلف برنامه ریزی داشته باشید. با حضور مداوم و همیشگی خود با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و بدانید که میتوانید به راحتی مخاطبان زیادی را پیدا کنید.
شبکه سازی
یکی از مهمترین و کارسازترین تاکتیکها در برندسازی شخصی ایجاد شبکه سازی قوی میباشد. با شبکهسازی میتوانید به راحتی برند خود را به دیگران بشناسانید و برای خود ارزش آفرینی کنید.
داشتن یک برند شخصی چه فوایدی دارد؟
ازجمله فوایدی که برندسازی شخصی می تواند به ارمغان بیاورد:
1) درآمدزایی
با داشتن یک برند شخصی میتوانید از اعتباری که کسب کردهاید به درآمدزایی برسید و روز به روز فرصتهای زیادی پیش رویتان قرار بگیرد. هر چه این برند قویتر و شناخته شدهتر باشد، درآمد حاصل از آن نیز بیشتر خواهد بود.
2) زندگی هدفمند
با داشتن یک برند شخصی قوی و قدرتمند میتوانید زندگی هدفمندی داشته باشید و روی برنامه زندگی کنید و برای رسیدن به اهداف خود به تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف خود بپردازید.
3) جذب مخاطب
با یک برند قوی و قدرتمند شخصی میتوانید همچون محصولات، افراد و مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنید و این جذب مخاطب باعث افزایش اعتبار و شناخته شدن بیشتر شما میشود.
جمع بندی
در آخر باید گفت که برندسازی شخصی personal branding همانند برندسازی برای محصولات، خدمات و کسب و کارها از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در نظر داشته باشید که خود واقعیتان باشید و برای مخاطبان خود ارزش آفرینی کنید و به حل مشکلات و دغدغههای آنها بپردازید و در این راه کاملا صادق و صبور باشید و در صورت نیاز هزینه کنید.