10 گام برای ورود به دنیای فریلنسینگ
قبل از اینکه شما به طور رسمی کار در حوزه فریلنسینگ را شروع کنید، باید بطور روشن و واضح مشخص کنید که هدفتان از فریلنسر بودن چیست ؟ بعد از اینکه شما هدفتان را بخوبی متصور بشید می توانید در یک زمان محدود خیلی زیاد پیشرفت کنید. در ادامه این مقاله به شما کمک می کنیم تا در کنار کار اصلی تان وارد دنیای فریلنسینگ شوید. همینطور اگر دانشجو هستید و می خواهید بعنوان یک فریلنسر فعالیت کنید این مقاله را حتما مطالعه کنید.
هدف هایتان را مشخص کنید.
جدای اینکه هدف نهایی شما چیست، شما باید به وضوح آن را مشخص کنید و بدانید که چرا می خواهید وارد این حوزه شوید؟ یکی از کلیدی ترین نکات برای موفقیت در هر کاری و تجارتی همین کار است. بعد از این کار باید وقت بگذارید و تحقیق کنید که در چه زمینه ای دوست دارید فعالیت کنید؟ از تولید کننده محتوا گرفته تا طراحی و … .
بعد از این مراحل شما باید به این فکر کنید، که چگونه میتوانید با کارفرما هایی که دوست دارید، ارتباط برقرار کنید؟ و همینطور چطور می توانید پروژه دلخواهتان را دست بگیرید؟ علاوه براین باید روش ها و راه هایی را برای خود متصور شوید که بعد از مدتی به یک درآمد قابل قبولی برسید و در صورت ترک کردن شغل اصلی تان نگران درآمدتان نباشید.
رفته رفته بسمت موقعیت های بهتر بروید.
با توجه به سطح زندگی افراد مختلف، همیشه افرادی هستند که فقط می خواهند یک پروژه را از کارفرما تحویل بگیرند و درآمد داشته باشند. به همین دلیل شما نمی توانید از این روش وارد رقابت با فریلنسر های دیگر شوید. چون همیشه فریلنسر هایی هستند که از شما قیمت کمتری بگیرند. همینطور بهتر است اوایل شروع فعالیت تان سراغ سایت های فریلنسینگ نروید چون رقابت در این سایت ها زیاد است و ممکن است شما ناامید شوید.
شما بهتر است ابتدا از طریق راه های دیگر با کارفرما ها ارتباط برقرار کنید. همینطور به این نکته باید توجه کنید که شما باید در ابتدا از لحاظ کیفیت با سایر فریلنسر ها رقابت کنید. باید سعی کنید به بهترین نحو پروژه را تحویل دهید تا کارفرما کاملا از شما راضی باشد. بعد از انجام چند پروژه و شناخته شدن بین کارفرماها رفته رفته به سمت موقعیت های بهتر حرکت می کنید.
کارفرما هایی که دوست دارید با آن ها کار کنید را مشخص کنید.
شما بعنوان یک فریلنسر باید یک لیست از کسانی که می خواهید با آن ها کار کنید تهییه کنید. بهتر است این افراد در حوزه ی شما شناخته شده و حرفه ای باشند. ابتدای شروع فریلنسینگ ممکن است افراد این لیست محدود باشند ولی هرچه جلوتر می روید با کارفرماهای بیشتری آشنا می شوید. با این کار شما در طولانی مدت پروژه های بیشتری می گیرید و همینطور با افرادی کار می کنید که از آن ها شناخته کافی دارید. کارفرماها هم ترجیح می دهند با افراد ثابتی فعالیت کنند تا این که برای هر پروژه با فرد جدیدی آشنا شوند.
برای پیدا کردن بهترین کارفرماهای مدنظرتان سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
- کدام کسب و کار ها برای خدمات من ارزش قائل اند؟
- کدام کسب و کار ها می توانند حقوق مدنظر من را پرداخت کنند؟
- چه افرادی می توانند به من کمک کنند که به اهدافم نزدیک تر شوند؟
برای خدمات تان قیمت هوش مندانه تعیین کنید.
شما باید نسبت به کیفیتی که کارتان دارد یک قیمت هوشمندانه برای خدمات تان مشخص کنید. برای این کار اصلا به سایر فریلنسر ها توجه نکنید و به توجه به ارزش کارتان این قیمت را تعیین کنید. یکی از فریلنسرهای بزرگ یک جمله ی معروف دارد: “هرچی شما حقوق بیشتری طلب کنید، کارفرما ها و افراد کمتری گله می کنند” دلیل این حرف این است که شما وقتی با حقوق زیادی طلب کنید، افرادی با شما کار می کنند که بودجه ی بیشتری در اختیار دارند و شما با شرکت های بزرگتری کار کنید. در مقابل کارفرمایان کوچک تر بودجه ی کمتری در اختیار دارند که سرمایه گذاری کنند.
شما فقط کافیست که بتوانید ثابت کنید که فرد مناسب و درستی برای انجام یک پروژه هستید. برای اکثر کارفرما ها کیفیت در اولویت اول قرار می گیرد و هزینه در اولویت های بعدی. به این نکته توجه کنید که شما نباید قیمیتی که پیشنهاد می دهید غیر معقول باشد و خیلی با سایر فریلنسر ها متفاوت باشد.
یک سایت جذاب برای ارائه نمونه کارهایتان داشته باشید.
برای شروع بهتر است دلایل داشتن یک سایت فریلنسری را با هم بررسی کنیم. شما برای این که یک کارفرما را متقاعد کنید باید کاری کنید که او با استایل شما، کار هایی که انجام دادید، کارفرماهای قبلی شما و … آشنا شود. علاوه بر این کارفرما باید دلایل کافی داشته باشد که شما بهترین گزینه برای انجام این کار هستید. برای این کار باید یک سایت جذاب داشته باشید که کارفرما به آن ارجاع داده شو. برای آشنایی با جزئیات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.
محتوای سایت شما باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا روی کارفرما تاثیر بگذارد.
- تخصص و مهارت شما را به نمایش بگذارد.
- نشان دهنده شخصیت شما باشد.
- بخوبی مهارت ها، علم و دست آورد های شما را بازگو کند.
- نشان دهنده پیشرفت شما در حوزه ی کاری تان باشد.
- باید شامل تجربیات پروژه های قبلی و همینطور نظرات کارفرماهای قبلی باشد.
نمونه کارهای با کیفیت در سایت تان بارگذاری کنید.
محتوای سایت شما یک معیار برای سنجش توانایی ها و تخصص شماست. بهترین راه برای شناخته شدن در حوزه ی کاری تان منتشر کردن محتوا، عکس ها و ویدئو های جدید است که روی کارفرما مورد نظر تاثیر می گذارد. همانطور که گفتیم شما باید یک لیست از کارفرما ها داشته باشید و محتوایی که تولید می کنید باید روی آن ها تاثیر بگذارد.
اگر شما طراحی سایت بلدید، سایت شما می تواند یک سکوی پرتاب برای شما و دلیل پیشی گرفتن شما از سایر رقبا باشد. چون سایت شما به طور مستقیم نشان دهنده مهارت ها و توانایی های شما است و شما با محتوایی که دارید باید سعی کنید کارفرما را متقاعد کنید که شما را انتخاب کند.
در اول مسیر فریلنسینگ کارفرماها را با دقت انتخاب کنید.
برای اینکه در ابتدای مسیر شما انتخاب های محدودی برای تامین کارفرماها دارید باید بسیار هوشمندانه تصمیم گیری کنید تا بتوانید بخوبی به حرکت تان ادامه دهید. بدلیل تعداد کم نمونه کار های باکیفیت در ابتدای مسیر شما با کارفرما های محدودی سروکار دارید. اگر تصمیم درستی بگیرید، روز به روز پیشرفت میکنید و در پروژه های بیشتری شرکت خواهید کرد.
از برند ها و شرکت های معروف در محتوای سایت تان استفاده کنید.
مهم ترین و شاید سخت ترین کاری که شما بعنوان یک فریلنسر باید انجام دهید، معروف شدن و شناخته شدن بین افراد است. شما باید سعی کنید از شرکت، برند ها و افراد معروف در محتوای که تولید می کنید استفاده کنید، تا افراد مختلف را جذب کنید. به این نکته توجه کنید که نیازی نیست شما یک فریلنسر حرفه ای باشید، به آینده فکر کنید و از الان زمینه را برای اون لحظات آماده کنید.
شما باید بتوانید خودتان را تبلیغ کنید.
شما هرچقدر هم که ماهر باشید تا نتوانید خودتون را معرفی یا به اصطلاح تبلیغ کنید، مسیر فریلنیسنگ برای شما سخت و ناهموار می شود. مهم نیست که در حوزه ی خودتون چقدر مهارت دارید، مهم این است که تا حد می توانید نقاط قوت تان را برای کارفرما بازگو کنید و را تحت تاثیر قرار دهید. برای بهتر انجام دادن این کار به نکات زیر توجه کنید.
- شروع صحبت و مکالمه تان را خیلی جدی بگیرید و سعی کنید، مکالمه را قدرتمند شروع کنید.
- به حرف هایی که کارفرما می زند توجه کنید و سعی کنید دقیق به سوالات او جواب دهید.
- در مورد تجربیات و پروژه های قبلی تان صحبت کنید.
اولویت های شغل اصلی تان را وارد حوزه ی فریلنسینگ نکنید.
در کنار تمام مطالبی که با هم بررسی کردیم، باید به یاد داشته باشید شغل تمام وقت شما منبع درآمد شماست. تا زمانی که در حوزه فریلنسینگ به جایگاهی نرسیدید که خیال تان از نظر درامد راحت باشد، نباید کاری کنید که شغل اصلی شما به خطر بیفتد. کاری هایی که نباید انجام بدید این ها هستند:
- هیچگونه تعهد و یا قراردادی که با محل کارتان دارید را نقض نکنید.
- هیچگونه پروژه ی فریلنسری را در ساعت کاری انجام ندهید.
- از منابع و امکاناتی که در اختیار دارید برای انجام پروژه هایتان استفاده نکنید.
کلام آخر :
روش های مختلفی برای رشد و پیشرفت در حوزه ی فریلنسینگ وجود دارد ولی در کنار همه این روش ها نکته ای باید به آن توجه کنید این است، وقتی یک پروژه را دریافت می کنید،سعی کنید به بهترین شکل انجام دهید و در کارتان بسیار منظم باشید تا کارفرما بازم سراغ شما بیاید. همینطور داشتن یک سایت برای ارائه نمونه کار های با کیفیت بسیار مهم است. تجربیات تان از کار کردن بعنوان یک فریلنسر را در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.