وایرال مارکتینگ چیست؟ | معرفی جامع بازاریابی ویروسی
Search
Close this search box.

وایرال مارکتینگ چیست؟ | معرفی جامع بازاریابی ویروسی

زمان مطالعه: 8 دقیقه
وایرال مارکتینگ چیست ؟

لیست محتوا

Contents

آیا تا به حال کلمه وایرال به گوش‌تان خورده است؟ اگر جز آن افرادی هستید که گشت و گذار در اینترنت نیز یکی از تفریحات‌تان است، احتمالا این کلمه را شنیده اید. یا شاید هم صاحب یک کسب و کار باشید و به دنبال معروفیت و شناخته شدن برند‌تان هستید و به شما پیشنهاد شده که از روش وایرال مارکتینگ استفاده کنید. متخصصان ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ پویا شما را در این زمینه راهنمایی می کنند.

امروزه وجود بستر اینترنت باعث می‌شود محتوای خلاق و جذاب هرچه سریع‌تر ‌وایرال شود. مهم‌ترین ابزار ارزیابی تبلیغات وایرال شده، تعداد بازدید‌ها و تعداد دفعاتی است که محتوا به اشتراک گذاشته شده است.

در ادامه شما را با وایرال مارکتینگ، تاریخچه، مزایا و معایب آن آشنا می‌کنیم. همچنین در این زمینه باید بدانید چه محتوایی قابلیت ویروسی شدن را دارد. برای پیاده‌سازی وایرال مارکتینگ نیاز به تکنیک‌هایی است، که با مطالعه این مقاله می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. اما اگر می‌خواهید بدانید این استراتژی برای کسب و کار شما نیز مفید است یا نه، توصیه می‌شود بخش پایانی مقاله را حتما مطالعه کنید. اگر علاقه‌مند هستید که در زمینه وایرال مارکتینگ دانش کافی را پیدا کنید، پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه کنید.

 

وایرال مارکتینگ چیست؟

وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی که از طریق فضای دیجیتال انجام می شود، سبکی از بازار‌یابی است که در آن کاربران نقش اصلی را در انتشار محتوا دارند. منشا اسم این سبک نیز بیانگر نوع عملکرد آن است، در این استراتژی محتوای تولید شده که می تواند شامل عکس و یا ویدئو باشد مانند ویروس به سرعت در حال پخش شدن بین مردم است.

اگر به گذشته نیز برگردیم می بینیم که وایرال مارکتینگ در بازار ما وجود داشته است، وقتی کسی از کالا و یا خدمتی راضی بود آن را به دیگران نیز معرفی می کرد، تا آن ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند. تنها تفاوت بازار‌یابی ویروسی با دهه های گذشته عوض شدن بستر آن است. امروز برای توزیع محتوا بهترین روش استفاده از اینترنت است. اما هر کاری اصول خودش را دارد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب که همان وایرال شدن پیام برند‎مان است؛ باید حضوری مستمر داشته باشیم.

 

اصول بازاریابی ویروسی

 

اما قبل از این که بخواهیم به صورت تخصصی وارد میدان وایرال مارکتینگ شویم، بهتر است بدانیم این استراتژی چگونه استارت خورده است.

مطالعه مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ نیز می تواند اطلاعات بسیار جامعی در رابطه با بازاریابی اینترنتی در اختیار شما قرار دهد.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

شروع کار وایرال مارکتینگ به سال 1996 برمی‌گردد. زمانی که شرکت سرویس دهنده ایمیل Hotmail ضمن در اختیار گذاشتن ایمیل شان به صورت رایگان برای کاربران اینترنت، در زیر هر نامه‌ای که توسط کاربر دریافت می‌شد عبارت ” Get your Free email account at Hotmail” درج شده بود. این عبارت کاربر را مستقیما به صفحه ثبت نام سایت منتقل می‌کرد و شرکت Hotmail طی این اقدام با ویروسی شدن این ایمیل توانست در یک سال تعداد کاربران‌اش را 10 میلیون اضافه کند و این استراتژی باعث شد به طورباورنکردنی از شرکت‌های رقیب پیشی بگیرد.

از جمله نمونه های قدیمی و البته موفق حوزه بازاریابی ویروسی می‌توان به وایرال شدن فیلم جادوگر شهر بلر اشاره کرد. در آن زمان که اینترنت به تازگی میان مردم باب شده بود، به کمک شرکت سازنده این فیلم آمد و آن‌ها توانستند با انتشار پیام ‌ها و محتواهایی در وب‌سایت شان حوادث این فیلم را واقعی جلوه دهند. البته در کنار وب‌سایت شایعاتی مبتنی بر واقعی بودن فیلم نیز از طریق انتشار پیام‌های آنلاین وایرال کردند. این استراتژی به‌قدری تاثیر‌گذار بود که هنوز هم افرادی هستند که این فیلم را واقعی می‌پندارند.

 

چه محتوایی وایرال می شود؟

بستر اینترنت، محلی برای نشر محتوای ما است تا بتوانیم از طریق آن برند خود را به معروفیت برسانیم. اما هر محتوایی ویروسی نیست.محتوایی قابلیت وایرال شدن را دارد که :

  • برای مخاطب جذاب باشد، تا ترغیب شود آن را به سایرین نیز ارسال کند.
  • محتوا ارزش به اشتراک گذاری برای سایر افراد را داشته باشد.
  • احساسات مخاطب را برانگیخته کند.
  • به صورتی بیان شود که تا مدت های طولانی در ذهن مخاطب بماند.
  • برای انتشار گسترده نیاز دارد که مورد تایید اکثریت جامعه باشد.

 

چه کنیم تا محتوا سریع تر وایرال شود؟

آیا می دانید استراتژی بازاریابی در لحظه (Real-time marketing) چیست؟ آشنایی با این استراتژی به شما در راه اندازی بازاریابی ویروسی کمک بسیاری می کند، اما اگر تابه حال نامی از این استراتژی به گوش تان نخورده است، پیشنهاد می‌شود قبل از این که پا به عرصه وایرال مارکتینگ بگذارید سری به مقالات بازاریابی در لحظه بزنید.

اما چرا گفته شد بازاریابی لحظه‌ ای شما را یک گام جلوتر می‌برد؟ در این استراتژی بازاریاب با استفاده لحظه به لحظه از آمار‌ها و نتایج تصمیم مناسب را اتخاذ می‌کند و به جای اتخاذ یک برنامه از پیش تعیین شده، از رفتار های آنی بازار و مشتریان بهره می گیرد و استراتژی خود را پیاده می کند.

یکی از مواردی که در وایرال مارکتینگ باید به آن توجه کرد، استفاده از محتوای باب روز ( همان ترند) است. این محتوای ترند با توجه به این‌که بحث داغی است و اکثر مردم به پیگیر آن هستند، می‌تواند به وایرال شدن محتوای شما سرعت ببخشد.

از طرفی ترند روز فقط بحث بر موضوعی خاص نیست، گاهی در بازه ای از زمان اپلیکیشن خاصی ترند می‌شود و اگر فرد زرنگی باشید، کمپین ویروسی خود را از طریق این اپلیکشین وایرال می‌کنید.

 

3 جز اساسی انتشار محتوای ویروسی

طبق گفته پروفسور کاپلان، فیلسوف و منطق‌دان آمریکایی، برند وقتی ویروسی می شود که در آن انتقال پیام درست به پیام رسانان درست در محیط درست، اتفاق بیفتد. بنابراین برای نشر هر محتوای ویروسی نیاز به جزء اساسی است :

  1.  پیام: محتوای طراحی شده باید به گونه ای باشد که بتواند پیام برند را به‌درستی به مخاطب برساند و موجب سوءبرداشت کاربران نشود. از‌طرفی پیام باید پتانسیل لازم برای نشر را داشته باشد و تا مدت‎‌ها در ذهن بیننده و خواننده باقی بماند و آن محصول با نام برند شما شناخته شود. معمولا با اعمال تغییری اندک و سازنده می‌توان پیام را به پیامی جالب‌ و ویروسی‌تر تبدیل کرد.
  2.  پیام رسان: بعد از انتشار محتوا، باید مطمئن شوید پیام وایرال می شود. برای حصول اطمینان به 3 نوع فرد برای رساندن پیام نیاز است: فروشندگان، متخصصان و افراد با ‌نفوذ و تاثیرگذار. فروشندگان افرادی هستند که پیام را به پیامی جذاب و تاثیرگذار تبدیل می کنند و آن را به منظور پخش محتوا به افراد بانفوذ می سپارند. متخصصان بازار همیشه از همه چیز خبر دارند، بعضی از این افراد جزو اولین دریافت‌کننده های اخبار هستند و بلافاصله خبر را در شبکه اجتماعی منتشر می کنند. افراد با‌نفوذ و تاثیر‌گذار در همه جا حضور دارند و عموما با جوامع مختلف در ارتباط هستند و مانند پلی همه را به هم وصل می کنند.
  3.  محیط: برای نشر محتوا باید محیط انتشار آن را نیز در‌نظر گرفت، زیرا همواره محتوا باید متناسب با ارزش‌ها و نگرش‌های مرسوم محی انتشارش باشد. همچنین باید زمان درست انتشار پیام را نیز در‌نظر گرفت.

 

انواع بازاریابی ویروسی

 

برای انتشار تبلیغات ویروسی روش‌های مختلفی وجود دارند، که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ایمیل
  • انجمن‌ها و تالار‌های گفتمان
  • شبکه‌های اجتماعی
  • آپارات/ You Tube/ Vimeo
  •  دهان به دهان

امروزه تبلیغات دهان به دهان مانند گذشته نیست، که افراد بعد از ملاقات یکدیگر درباره محصولی گفتگو کنند و دسترسی افراد به یکدیگر تا ماه‌ها طول بکشد. بلکه ماهیت تبلیغات اینترنتی است و ظرف چند ساعت تا حداکثر چند روز افراد زیادی به این محتوا دسترسی پیدا می کنند.

 

پیاده‌سازی تکنیک های وایرال مارکتینگ

در بازار‌یابی ویروسی نقش اصلی را مشتری دارد، بنابراین در اولین مرحله باید پرسونای برند مشخص شود. یعنی کسانی که باید درباره برند و امتیازات آن بدانند شناسایی شوند، زیرا شناخت درست مخاطبان و به تبع آن شناخت کامل محیط باعث پیشرفت سریع‌تر و اثر‌بخش ‌تر تبلیغات می‌شود.

پس از آن باید بررسی شود این مشتریان در چه محیط‌هایی فعالیت و حضور بیشتری دارند، تا محتوا در آن محیط منتشر شود و در اختیار کاربران قرار بگیرد. در‌نهایت باید محتوا تولید شده قابل قبول و مورد پسند مخاطبان باشد و آن ها را مشتاق و پیگیر محتوا‌های بعدی کند.

 

چرخه بازاریابی وایرال

می‌توان بازاریابی ویروسی را مانند یک چرخه دید. چرخه‌ای که در آن باید محتوا توسط مخاطب مشاهده شود، سپس توسط مخاطب باید به اشتراک گذاشته شود تا در اختیار سایر افراد نیز قرار بگیرد. اما در این میان باید دقت کرد که محتوا ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشد و به اندازه کافی خلاقانه طراحی شده باشد تا مخاطب آن را برای سایرین به اشتراک بگذارد.

 

مزایای استفاده از وایرال مارکتینگ

در بازاریابی ویروسی همه چیز به نسبت ساده است. تنها کافی است برای تولید محتوای با ارزش و جذاب وقت گذاشته شود. سپس لازم است آن در فضای دیجیتال قرار دهیم و مردم را از وجود آن آگاه کنیم. اما همان طور که گفته شد این محتوا باید ارزش انتشار و بازبخش را داشته باشد.

همچنین این روش نیازی تلاش برای تبلیغات ندارد و تنها هزینه آن تولید محتوا با‌ارزش است و کار اصلی را در اینجا کاربران و مشتریان انجام می دهند و ابزارهای ما در این روش رسانه های اجتماعی و مشریان مان هستند. در کل می توان گفت وایرال مارکتینگ نسبت به سایر شاخه های مارتینگ سریع تر و با هزینه کمتر موجب معروف شدن برند می شود.

 

مثال برای بازاریابی ویروسی

معایب وایرال مارکتینگ

هر استراتژی در‎‌کنار مزایا یکسری معایب نیز دارد. همان طور که گفته برای تولید تبلیغ با‌ارزش باید وقت گذاشته شود تا ارزش وایرال شدن را داشته باشد. اما گاهی این محتوا می تواند تاثیرات منفی نیز روی برند بگذارد. فرضا مخاطب از تبلیغات شما نتیجه ای بر خلاف هدف شما می‌گیرد و مخاطب دچار سوءتفاهم می‎شود.

از طرفی همه‌ما روزانه با حجم زیادی محتوا از برند‎های مختلف روبه‌رو می‌شویم ولی آیا مشتری تمامی این برند‎‌ها می‌شویم؟ درست است که تبلیغات ویروسی آگاهی نسبت به برند را به ‎سرعت افزایش می دهد، اما همه‌ی این افراد، مشتری دائمی می‌شوند و تنها رهگذرانی خواهند بود که نام برند ما را شنیده اند.
وقتی محتوا بر‌روی بستر اینترنت قرار می‌گیرد دیگر نمیتوان جلوی انتشار جنبه های منفی یک اتفاق، خبر ویا محتوا را گرفت. از طرف دیگر در وایرال مارکتینگ نمیتوان به طور دقیق نتیجه محتوای وایرال شده را سنجید.

 

استفاده از وایرال مارکتینگ به چه کسانی توصیه می‌شود؟

انجام این استراتژی نیاز به صرف هزینه زیادی ندارد و اگر تبلیغات به‌خوبی تهیه شوند و در محیط مناسب منتشرشوند، با اطمینان می‎توان گفت بازدهی بالایی خواهند داشت. اما هزینه پایین این مارکتینگ بدین معنا نیست که فقط برای کسب وکار های کوچک مناسب است و در کسب‌ و کار‌های بزرگ کارایی مناسب را ندارد. بلکه تبلیغات ویروسی برای کسب و کار‌های بزرگ نیز به اندازه کارآمد است و گسترش برند می‎شود. از جمله کسب وکار های بزرگی که از تبلیغات ویروسی استفاده کرده اند، می‌توان به KFC، کوکاکولا، آدیداس، آمازون و ال جی اشاره کرد.

برای مثال شرکت ال‌جی در جشنواره موسیقی لانگرادو یک سالن لباس‌شویی راه‌اندازی کرد، تا بازدید‌کنندگان با شستوشوی لباس های کثیف خود در ماشین های لباس‌شویی ال‌جی تجربه استفاده از این محصول ال‌جی را رایگان کسب کنند. در این جشنواره برند ال‌جی توانست از طریق بازار‌یابی ویورسی مورد توجه شبکه های اجتماعی قرار گیرد.

 

حرف آخر

به خاطر داشته باشید که بازار‎یابی ویروسی یک پروسه مستمر است که باید با همکاری همراه باشد. اگر می‌خواهید از استراتژی تبلیغات ویروسی استفاده کنید، هرگز بدون برنامه ریزی پا به میدان نگذارید. در اکثر اوقات از این روش در کنار سایر روش ها استفاده می‌شود و هدف ایجاد سر‎وصدا درباره‌ی برند مورد نظر است تا بتوان خیلی سریع‌تر و اثر‌بخش‌تر از بیلبورد و سایر روش های تبلیغاتی برند معروف شود.

در این مقاله هدف آشنایی با وایرال مارکتینگ بود. در ادامه گفته شد که چه نوع محتواهایی قابلیت وایرال شدن را دارند. همچنین تکنیک هایی برای پیاده‌سازی این استراتژی گفته شد و در‌نهایت کسب وکارهایی که مناسب هستند از بازاریابی ویروسی در آن‌ها استفاده شود، شرح داده شدند.

از اینکه وقت گذاشتید و مقاله را مطالعه کردید از شما کمال تشکر را داریم و خوشحال می شویم در ادامه نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در صورتی که فکر می‌کنید این مقاله می تواند برای در آینده نیز به کارتان بیاید، می‌توانید از طریق لینک زیر نسخه بازاریابی ویروسی pdf را دانلود کنید.

همه چیز درباره وایرال مارکتینگ.pdf

منبع :

bit.ly  tinyurl b2n.ir

 

برچسب ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید.

[yasr_visitor_votes size="large"]

نویسنده

نظرات ( 0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

Billy_49

مقالات مرتبط

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
Shopping cart