صبر کنید...
 
|
۰۲۱-۲۲۰۰۲۴۳۳ : تماس با تیم ما

اینفلوئنسر مارکتینگ | بازاریابی از طریق چهره‌های تأثیرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ، یا بازاریابی از طریق چهره‌های تأثیرگذار، ترکیبی از بازاریابی قدیم و جدید است. اینفلوئنسر مارکتینگ شامل همکاری تبلیغاتی یک برند با یک اینفلوئنسر آنلاین جهت فروش محصولات آن برند است.

سلبریتی‌ها از گذشته دارای تأثیرگذاری زیادی بر اجتماع و تفکر غالب افراد جامعه بوده‌اند و می‌توانستند جهت‌گیری فکری و اجتماعی خاصی را در بطن جامعه ایجاد کنند. دنیای اقتصاد از این تأثیرگذاری در راستای تبلیغات استفاده کرد و ارتباطی تنگاتنگ مابین سلبریتی‌ها و فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان بزرگ شکل گرفت. امروزه، با ورود به دنیای اقتصاد دیجیتالی، تفاوتی دراین‌ارتباط اقتصادی شکل‌گرفته است. فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان به‌جای ارتباط با سلبریتی‌ها، با اینفلوئنسرها وارد معامله شده‌اند و تبلیغات خود را به دست آن‌ها سپرده‌اند.

در این مقاله به بررسی اینفلوئنسر مارکتینگ، یا بازاریابی از طریق چهره‌های تأثیرگذار (Influencer Marketing) خواهیم پرداخت.

اینفلوئنسر کیست و چه تفاوتی با سلبریتی دارد؟

یک اینفلوئنسر لزوماً شخص معروفی در دنیای واقعی نیست. او صرفاً با داشتن یک شبکه یا صفحه مجازی پرتردد تأثیرگذاری خود را بر مخاطبین خود اعمال می‌کند؛ بنابراین تأثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی دیگر محدود به سلبریتی‌ها نیست و اینفلوئنسرها نیز تأثیر بزرگی در این جریان دارند.

اینفلوئنسر با چند ویژگی شناخته می‌شود:

  1. باتوجه‌به فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، همچون توییتر یا اینستاگرام، مخاطبین زیادی را همراه خودساخته است.
  2. تعداد مخاطبین و همراهان او به طور متوسط با میزان تأثیرگذاری و میزان نفوذش در جامعه ارتباط مستقیم دارد.
  3. توسط علم، قدرت، و یا ارتباطاتی که دارد مخاطبین خود را تحت‌تأثیر قرار داده و می‌تواند آن‌ها را به خرید کالایی خاص ترغیب کند.

 

آشنایی با دنیای بازاریابی دیجیتال: بازاریابی با کمک شبکه های اجتماعی

بنابراین، بایستی به تفاوت بین سلبریتی و اینفلوئنسر توجه کنیم. اینفلوئنسرها، بر خلاف سلبریتی‌ها، می‌توانند در هر جایگاه شغلی، مالی، فرهنگی، و حتی در هر مکانی باشند. چیزی که آن‌ها را اینفلوئنسر کرده است، زندگی واقعی آن‌ها نیست. بلکه فعالیتشان در دنیای مجازی، اعم از هر نوعی، باعث جذب مخاطب شده است. ازآنجاکه قدرت نفوذ یک اینفلوئنسر کاملاً به میزان مخاطبینش گره‌خورده است، داشتن تعاملی سازنده با مخاطبین از کلید‌های اصلی در شغل و درآمد اینفلوئنسرها است.

چرا بایستی با اینفلوئنسرها جهت تبلیغات تعامل طولانی‌مدت داشته باشیم؟

هدف و برنامه‌ریزی اینفلوئنسر، داشتن مخاطبینی مشتاق و پروپاقرص است؛ بنابراین، اینکه مخاطبین به‌جای دنبال‌کردن برند‌ها، این افراد را دنبال می‌کنند موضوعی تصادفی نیست و اینفلوئنسر برای جذب این مخاطبین وقت، زمان، و انرژی زیادی صرف کرده است.

اگر شما با اینفلوئنسری وارد تعامل کاری شدید و او کالای شما را تبلیغ کرد، بایستی بدانید خریدارانی که از این طریق جذب کالای شما شده‌اند، در حقیقت اهمیتی برای برند و فروشگاه شما قایل نیستند. صرفاً بابت آنکه اینفلوئنسر موردعلاقه آن‌ها از شما حمایت کرده و یا کالای شما را خریداری و استفاده نموده است، آن‌ها نیز از شما خرید کرده‌اند؛ بنابراین مخاطبین او به طرز رفتار و طرز اینفلوئنسر توجه می‌کنند. پس اگر مدتی با یک اینفلوئنسر کار کردید و مشتریان جدیدی جذب کردید، فکر نکنید می‌توانید با قطع همکاری با اینفلوئنسر مشتریان را حفظ کنید. مطمئن باشید با رفتن او، مخاطبین او را نیز از دست خواهید داد.

 

آیا همکاری با اینفلوئنسر برای کسب‌وکارهای بزرگ نیز ضرورت دارد؟

اگر برند شما دارای جایگاه بزرگی بین مردم است، همکاری با اینفلوئنسرها کمکی در راستای شناخته شدن برند شما نخواهد داشت، زیرا برند شما قبلاً برای همگی شناخته شده است. اما، اینفلوئنسر می‌تواند برند شما را یادآوری کند و میزان اشتیاق مردم برای خرید از برند شما را افزایش دهد. در ذهن بودن و یادآوری برند شما، اولویت برند شما را در ذهن مردم حک کرده و با این کار درآمد خود را تضمین می‌کنید.

پروداکت مارکتینگ، یا بازاریابی محصول

میزان اثرگذاری اینفلوئنسر در بازار اقتصاد جهانی چقدر است؟

اینفلوئنسرها سهم بزرگی در بازار اقتصاد جهانی دارند. به‌عنوان‌مثال در سال 2021، میزان تجارت از طریق بازاریابی اینفلوئنسر به 13.8 بیلیون دلار رسید. شرکت‌ها نیز از همکاری با اینفلوئنسرها سود سرشاری را به دست آوردند. به طور متوسط هر شغلی که در بازار اینفلوئنسر سرمایه‌گذاری کرده است، پنج برابر میزان هزینه اولیه برایش سود نهایی داشته است. این نوع تجارت پرسود، رو به گسترش است. میزان افزایش جستجوی کلمه اینفلوئنسر مارکتینگ از سال 2016 تا کنون، در حدود پنج برابر شده است.

با نظرسنجی نشان می‌دهند که برندها تا 90درصد بر سودهی تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها اعتقاد دارند و 67 درصد شرکت‌ها بستر اینستاگرام را برای تبلیغ کالای خود توسط اینفلوئنسر ترجیح می‌دهند.

چگونه کالای خود را توسط اینفلوئنسر تبلیغ کنیم؟

ابتدا استراتژی و روش تبلیغاتی خود را مشخص کنید. روش تبلیغاتی تعیین‌کننده نوع اینفلوئنسری است که مناسب و هم‌جهت با کار شما است. سپس میزان بودجه را بررسی کرده و با چند اینفلوئنسر که متناسب با استراتژی شما هستند صحبت کنید.

از نکات مهم هنگام انتخاب نهایی اینفلوئنسر می‌توان این موارد را ذکر کرد:

  1. میزان مخاطبین اینفلوئنسر ارتباط مستقیمی با میزان تأثیرگذاری او دارد. منتهی بایستی جامعه هدف خود برای فروش محصولات را بررسی کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر ما تولیدکننده اسباب‌بازی کودکان هستیم، اینفلوئنسری که مخاطبین او بیشتر بزرگسالان هستند مناسب ما نیست. بایستی از کودکان اینفلوئنسر جهت تبلیغ اسباب‌بازی‌های خود استفاده کنیم، حتی اگر تعداد مخاطبین کمتری داشته باشند.
  2. با چه ترتیبی می‌خواهد کالای شما را تبلیغ کند؟ هفته‌ای یک‌بار، ماهی یک‌بار، یا …
  3. جهت اطلاع از آخرین تولیدات و محصولات شما چگونه با هم در ارتباط خواهید بود؟ آیا نیاز به ترتیب سفر اینفلوئنسر به فروشگاه/کارخانه شما در هر بار تبلیغ است؟ این موارد سهم مهمی در میزان بودجه تبلیغاتی شما ایفا می‌کنند.
  4. اینفلوئنسرها مخاطبین خود را به‌سختی جذب کرده‌اند؛ بنابراین به طور معمول نمی‌توانند بابت هر نوع تبلیغ یا گرایش سیاسی را در پیج خود داشته باشند. زیرا به‌راحتی مخاطبین خود را از دست خواهند داد. این موارد را مدنظر داشته باشیم و مطمئن باشیم در ادامه برای همکاری مشکلی پیش نخواهد آمد.

در نهایت از آن‌ها در مورد روش تبلیغ و مدت‌زمان قرارداد پرس‌وجو کنید. بهتر است در نهایت قرارداد توسط یک شرکت یا وکیل تجاری تأیید و امضا شود.

جمع‌بندی نهایی

در دنیای دیجیتالی امروز، اینفلوئنسرها جایگاه مهمی در سهم تبلیغات و دنیای اقتصاد را از آن خود کرده‌اند؛ بنابراین یک همکاری آگاهانه با اینفلوئنسر می‌تواند فروش شما را به طور متوسط تا 5 برابر بیشتر تضمین کند. این همکاری نه‌تنها برای شرکت‌های کوچک که برای برندهای بزرگ و معروف نیز ضروری است.

 

https://1da.ir/KKafcOX https://rizy.ir/8qjAtU
https://zaya.io/mh839 https://b2n.ir/q41640

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات ادستیتو
ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز | بهترین راهکارهای موجود

ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز | بهترین راهکارهای موجود

رشد فروش با ترکیب پروموشن تبلیغات تصویری با پیشنهادهای ویژه گوگل ادز شما می‌توانید با استفاده از پروموشن تبلیغات تصویری کمپین خود را بهتر کنید تا مخاطبان درک بهتری از خدمات و محصولات شما در تبلیغات گوگل پیدا کنند. معمولاً پروموشن تبلیغات تصویری در پایین آگهی ‌نمایش داده می‌شود تا کاربر به‌راحتی آن را مشاهده […]

بیشتر بخوانید
تبلیغات گوگل برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش | استفاده از ترفندهای اثبات‌شده

تبلیغات گوگل برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش | استفاده از ترفندهای اثبات‌شده

چطور تبلیغات گوگل می‌تواند برای بهبود آگاهی برند و افزایش فروش مؤثر واقع شود؟ هدف اصلی بازاریابی افزایش آگاهی برند است و باید بخشی از فرایند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده را تحت‌تأثیر قرار دهد. هر قدر هم جذابیت محتوا و کمپین‌های خود را افزایش دهید، ولی اگر آگهی شما پیش چشم مخاطبان بیشتری قرار نگیرد، فعالیت‌های بازاریابی […]

بیشتر بخوانید
مزایای پریمیر پارتنر گوگل | چگونه می‌توانید به خدمات گوگل دسترسی انحصاری داشته باشید؟

مزایای پریمیر پارتنر گوگل | چگونه می‌توانید به خدمات گوگل دسترسی انحصاری داشته باشید؟

مزایای پریمیر پارتنر گوگل راه رسیدن به سود بیشتر را برای شما هموار می‌کنند دنیای بازاریابی جستجوی پولی در چند سال اخیر به‌شدت تغییر کرده است و گوگل ادز یکی از کاتالیزورهای کلیدی برای این تغییر بوده است. مصرف‌کنندگانی که قبل از بازدید از فروشگاه، روی آگهی گوگل کلیک می‌کنند، 27 درصد بیشتر احتمال دارد […]

بیشتر بخوانید