در این ویدئو یک دستگاه خودروی مرسدس بنز S500 را که برای تعمیرات به تعمیرگاه مراجعه کرده با دیاگ مولتی برند زنیت مدل Z5 عیب یابی میکنیم. این عیب یابی در تعمیرگاه پویان کار در تهران انجام شده. کارشناسان این تعمیرگاه یکی از مشتریان قدیمی دیاگهای پر قدرت جی اسکن هستند. از زمانی که جی اسکن 1 عرضه گردید از جی اسکن استفاده میکنند. در این ویدئو با دیاگ مدرن و پیشرفته Z5 خودروی مرسدس بنز را عیب یابی میکنند.
همانطور که میدانید تعمیرات شامل دو قسمت میباشد. قسمت اول همان تشخیص عیب است. قسمت دوم نیز رفع عیب میباشد. دیاگ مولتی برند Z5 در هر دو قسمت میتواند به شما کمک کند.

عیب یابی مرسدس بنز S500 با دیاگ زنیت Z5

برای تشخیص عیب خودروهای پیش رفته امروزی، از دیاگ مدرن و پر قدرت استفاده کنید. تا سریعتر و دقیقتر اشکال خودرو را پیدا کنید. در این ویدئو همانطور که میبینید از دیاگ پر قدرت Z5 برای عیب یابی و تعمیرات خودروی مرسدس بنز استفاده شده است. همانطور که در این ویدئو میبینید برای این خودروی مرسدس بنز، شما نیاز ندارید که مشخصات و مدل خودروی مرسدس بنز S500 را در دیاگ Z5 مشخص کنید. بلکه این دستگاه دیاگ به صورت کاملا خودکار، خودروی بنز S500 را شناسایی میکند. برای آشنایی بیشتر با دیاگ مولتی برند Z5 اینجا کلیک کنید.

عیب یابی مرسدس بنز S500 – اتصال دیاگ Z5

محصل سوکت OBD یا همان سوکت دیاگ در این خودرو در زیر فرمان و بالای پدال ترمز قرار دارد. کابل او بی دی دیاگ را به این خودرو وصل میکنیم. سوئیچ خودرو را باز میکنیم. وارد دستگاه دیاگ Z5 میشویم. در صفحه اصلی روی عیب یابی کلیک میکنیم. سپس در پنجره بعد (مطابق تصویر زیر) بر روی مرسدس بنز کلیک میکنیم.

عیب یابی مرسدس بنز S500

سپس بر روی انتخاب خودکار کلیک میکنیم تا دیاگ به صورت خودکار خودرو و سیستمهای آنرا شناسایی کند. در این مرحله شماره شاسی خودرو و مدل خودرو را به ما نمایش میدهد. چنانچه مورد تایید است، بر روی دکمه تایید کلیک میکنیم. در صفحه بعد بر روی شاسی کلیک میکنیم تا وارد منوهای آن قسمت شویم. در این مرحله بر روی سیستم تعلیق کلیک میکنیم. و یک بار دکمه تایید را میزنیم.

عیب یابی مرسدس بنز S500 با دیاگ Z5

عیب یابی مرسدس بنز S500 – بررسی کدهای

با دیاگ زنیت وارد سیستم تعلیق میشویم. بر روی دکمه کدهای خطا کلیک میکنیم. تا کدهای خطای این سیستم را ببینیم. در خودروی مورد نظر ما در سیستم تعلیق کد خطای 5060 وجود دارد. در جلوی این کد خطا عبارت ((حال حاضر)) نمایش داده میشود. معنی آن این است که این کد خطا در حال حاضر فعال است و وجود دارد و مربوط به تاریخچه و گذشته نمیباشد.

در مقابل این کد خطا، شرح آن نیز نوشته شده است. حتی نام قطعه معیوب و محل تقریبی آن را نیز نمایش میدهد. خطای 5060 همانطور که در دیاگ Z5 دیدید، مربوط به سنسور شتاب، سمت راست میباشد. پس از تست سیم کشی و قطعه، متوجه شدیم که مشکل از قطعه میباشد.

قطعه مورد نظر کنار توپی سر کمک جلو سمت شاگرد قرار دارد. دقت کنید که در این خودرو یک سنسور مشابه نیز بر روی توپی سر کمک سمت راننده وجود دارد. اما با توجه به شرح خطای نمایش داده شده در دستگاه دیاگ، میدانیم که مشکل از سنسوری میباشد که سمت شاگرد قرار دارد. پس سراغ قطعه مورد نظر میرویم.

این سنسور میزان شتاب خودرو را اندازه گیری میکند. توجه داشته باشید، شتابی که سنسور سمت راننده اندازه میگیرد، با شتابی که سنسور سمت شاگرد اندازه میگیرد تفاوت دارد. به عنوان مثال در زمانی که در میدان خودرو با سرعت مشخصی درحال دور زدن میباشد. شتابی که سنسور سمت چپ و سنسور سمت راست اندازه گیری میکنند ممکن است متفاوت باشد. بنابر این در صورتی که حتی یکی از این سنسورها معیوب باشد و سنسور دیگر سالم باشد، سیستم دچار اختلال خواهد شد. که پیشنهاد میکنیم در اولین زمان ممکن سنسور مربوطه را تعویض کنید.

تعویض سنسور

این قطعه و شماره فنی آنرا در تصویر زیر میتوانید ببینید. این قطعه توسط دو عدد پیچ در کنار توپی سر کمک سمت شاگرد نصب میشود. ابتدا سوکت سنسور را جدا میکنیم. سپس پیچها را باز میکنیم و به راحتی قطعه را از روی خودرو جدا میکنیم.

تعمیرات خودروی S500

توجه داشته باشید که در صورت نیاز به تعویض قطعه بر روی خودرو، از قطعه اصلی با شماره فنی یکسان استفاده کنید. در این صورت از تطبیق قطعه با خودرو مطمئن خواهید شد. پس از تعویض سنسور، دقت کنید که سوکت مربوطه دارای یک خار قفل کن هست. پس در زمان نصب به آن دقت کافی را داشته باشید. مطمئن شوید که خار قفل کن سوکت به درستی در محل خود قرار بگیرد.

تست سنسور با قطعه جایگزین

در صورتی که قطعه استوک یا قطعه تستی در اختیار ندارید، میتوانید از سنسور دیگری که سمت راننده قرار دارد استفاده کنید. ابتدا بررسی کنید که شماره فنی و سوکت هر دو یکسان باشد، سپس دو قطعه را جابجا کنید. کد خطا را با دستگاه دیاگ پاک کنید. سپس مجددا کدهای خطا را بخوانید. بررسی کنید که آیا کد خطای مورد نظر عوض شده است یا خیر. اگر کد خطای مورد نظر تغییر کرد و اعلام کرد که سنسور سمت راننده معیوب است، در این صورت میتوانید مطمئن شوید که اشکال از سنسور میباشد و سیم کشی سالم است. در غیر این صورت ممکن است سیم کشی مشکل داشته باشد. با این روش نیازی نخواهد بود که بیهوده قطعه ای را سفارش دهید که سالم است!

پس از تعویض قطعه و نصب سوکت مورد نظر، میبایست کد خطای موجود در خودرو را با دیاگ زنیت پاک کنیم. برای این کار مجددا سوئیچ را باز میکنیم به روش قبل وارد کدهای خطای مورد نظر میشویم. بر روی دکمه پاک کردن کلیک میکنیم. بعد از چند لحظه دستگاه دیاگ پیغامی را نمایش میدهد. که انرا تایید میکنیم در مرحله بعد از ما میخواهد که سوئیچ را ببندیم. بعد از اینکه سوئیچ را بستیم تایید را میزنیم. در این حالت یک تایمر معکوس شروع به شمارش میکند. صبر میکنیم تا شمارش معکوس پایان یابد که حدود 10 ثانیه میباشد.

عیب یابی بنز S500 با دیاگ زنیت

در انتها دکمه تایید را میزنیم. دستگاه پیغام میدهد که سوئیچ را باز کنیم. این کار را انجام میدهیم و دکمه تایید را میزنیم. به همین سادگی توانستیم مشکل خودروی مرسدس بنز S500 را با دیاگ زنیت Z5 پیدا کنیم و آنرا تعمیر کنیم.

توسط: تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1401دسته بندی: آموزش بنز و بی ام و, زنیت Z5, ویدئو های آموزشیدیدگاه‌ها برای عیب یابی مرسدس بنز S500 با دیاگ زنیت Z5 بسته هستندبرچسب ها: , ,