در حاليكه اعتراضات به نابرابري قومي، جنسيتي و نژادي در هاليوود رو به افزايش است، در سينماي ايران تا به حال هيچ گزارشي مبني بر وجود چنين نابرابريهايي گزارش نشده، در عين حال ايران همواره از سوي امريكا به عنوان ناقض حقوق بشر معرفي شده است. سال گذشته و در جريان اعلام اسامي نامزدهاي اسكار 2016 رنگينپوستان نسبت به اين ليست اعتراض كردند چرا كه در ميان اسامي بخش بازيگري و كارگرداني نامي از هنرمندان رنگينپوست به چشم نميخورد و اين مسئله موجب اعتراض برخي از هنرمندان رنگينپوست سرشناس هاليوود و رئيس آكادمي اسكار و تهديد آنها به تحريم مراسم اسكار شد. نشريه ورايتي در اين باره مينويسد: شرايط امسال به نسبت سال گذشته بدتر به نظر ميرسد.
سال پيش قرار ندادن نام رنگينپوستاني مانند «آوا دوورني» كارگردان فيلم «مارتين لوتركينگ» در فهرست نامزدهاي جوايز اسكار كه بهرغم بسياري از منتقدان شايسته حضور در ميان نامزدها بود، به عنوان يكي از نشانههاي گرايشات نژادپرستانه اسكار 2016 معرفي شد. نشريه ورايتي در اين باره اضافه كرده: برخي فيلمها با وجود محبوب بودن و دارا بودن پارهاي ويژگيها در سال گذشته (2016) مورد ظلم اسكار قرار گرفتند و به خاطر مسائل مربوط به نژادپرستي و رنگينپوستي مورد ظلم واقع شدند و امسال نيز ممكن است برخي فيلمها شانس بيشتري داشته باشند اما بايد منتظر نتيجه ماند. شريل بون ايزاكس، رئيس رنگينپوست آكادمي اسكار در پي قرار نداشتن نام سوپراستارهاي رنگينپوست در بخشهاي مطرح اسكار سال گذشته عنوان كرده بود كه به شدت از اين اقدام داوران آكادمي دلشكسته است. وي خواستار تحريم آشكار مراسم اسكار شده بود. سخنان ايزاكس نشان ميداد گرايشي در ميان داوران آكادمي اسكار براي حذف رنگينپوستان وجود دارد. پيش از آن نيز اسپايك لي، كارگردان و جادا پينكت اسميت، بازيگر سياهپوست هاليوود از طريق صفحه توئيتر خود اعلام كرده بودند به دليل بياحترامي به رنگينپوستان در مراسم اسكار حضور نخواهند يافت. نشريه هاليوود ريپورتر نيز اظهارات بون ايزاكس را كه اولين زن سياهپوست به عنوان رئيس آكادمي اسكار است، بيسابقه خواند. آكادمي اسكار معمولاً نام و هويت اعضاي خود را رسماً اعلام نميكند.
زنان هم نسبت به نابرابريها در هاليوود معترضنداين نابرابريها تنها دامن رنگينپوستان را نگرفته است چرا كه بيبيسي به تازگي گزارش داده پژوهشي جديد نشان ميدهد نابرابري جنسيتي نيز در صنعت فيلمسازي هاليوود «نهادينه» شده و زنان نيز در كنار اقليتهاي قومي و نژادي نه تنها امكان برابر كه بعضاً امكان كار در هاليوود را نيز ندارند. در پژوهش دانشگاه كاليفرنياي جنوبي آمده است: زنان در نقشهاي داراي ديالوگ در فيلمهاي سال ۲۰۱۵ فقط 31/4 درصد از كل نقشها را بازي كردهاند در صورتي كه در سال ۲۰۰۸ اين رقم 32/8 درصد بوده است. در اين پژوهش از هاليوود به عنوان «كانون نابرابري فرهنگي» نام برده شده است و آمده كه تلاش بسيار اندكي براي افزايش تنوع قومي و جنسيتي انجام شده است. روزنامه لسآنجلس تايمز در سال 2012 اقدام به افشاي حقيقت پشت پرده كرد و گزارش داد، بيش از 90 درصد از رأيدهندگان آكادمي سفيدپوست و بيش از 70 درصد از آنها مرد بودهاند. بخش ديگري از اين اعتراضها به دستمزد پايينتر سينماگران زن نسبت به همكاران مردشان بود. در سال ۲۰۱۴ مجموع دستمزد 10 بازيگر زن پولساز هاليوود ۲۲۶ ميليون دلار بوده است، در حالي كه 10 بازيگر مرد پولساز هاليوود نزديك به دو برابر اين رقم، يعني ۴۱۹ ميليون دلار دريافت كردند. جالب است چندي پيش ميزان دريافتي تعدادي از ستارههاي زن سينماي ايران منتشر و طبق آن گزارش مشخص شد ميزان دستمزد زنان نسبت به مردان بازيگر تفاوت چنداني ندارد، ضمن اينكه در سينماي ايران هيچگاه اعتراضي مبني بر نابرابري جنسيتي يا قومي گزارش نشده است در حاليكه ايران به لحاظ قوميتهاي مختلف از تنوع بالايي برخوردار است. اين در حالي است كه امريكا همواره ايران را به رعايت نكردن حقوق بشر و حقوق زنان متهم ميكند اما در مركز سينماي اين كشور يعني هاليوود نيز عدالت نژادي، قومي و جنسيتي وجود ندارد. اعتراضات به نابرابري در هاليوود به اين مسئله دامنزده است كه اين نابرابريها در جامعه امريكا به طور طبيعي از عمق بيشتري برخوردار است. با نزديك شدن به اسكار 2017 بايد شاهد گسترش بيشتر اعتراضات بود.