مدیریت دانش در اینفوسیس

مدیریت دانش در اینفوسیس

در این مطلب به بررسی مدیریت دانش در اینفوسیس می‌پردازیم.

اینفوسیس (Infosys) یک شرکت هندی است که در سطح بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای اقتصادی، تکنولوژی اطلاعات و مهندسی فعالیت می‌کند. اینفوسیس توسط هفت مهندس در پونا هند با سرمایه اولیه 250 دلار در سال 1981 تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در کارناتاکا هند قرار دارد.

این شرکت در تاریخ 31 مارس 2018 دارای 82 دفتر فروش و بازاریابی و 123 مرکز توسعه در سراسر جهان بوده است؛ اما با تمرکز بیشتری در هند، ایالات متحده، چین، استرالیا، ژاپن، خاورمیانه و اروپا توانست دومین شرکت بزرگ فناوری اطلاعات هند پس از خدمات مشاوره ای تاتا تا سال 2017 و 596 امین شرکت عمومی در جهان بر اساس درآمد شود.

اینفوسیس در زمینه الگوی تحویل جهانی نیز پیشگام است. الگوی تحویل جهانی بدین معناست که شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات در هر جای جهان که نیروی کار متخصص و بستر اقتصادی مساعدی وجود دارد و ریسک‌های احتمالی نیز در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد، سرمایه گذاری می‌کنند و محصولات خود را روانه بازارهای آن مناطق می‌کنند.

تعداد نیروی انسانی فعال در این سازمان در سال  2020 بیش از 240000 نفر است. این شرکت، از سرمایه 250 دلار آمریکا رشد کرده است و به یک شرکت 12.87 میلیارد دلاری با سرمایه بازار تقریباً 58.82 میلیارد دلار تبدیل شده است. در سال مالی ۲۰20، اینفوسیس توانست 13 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

مدیریت دانش در اینفوسیس

اینفوسیس در جایزه سرآمدی مدیریت دانشAPQC  در سال 2020، موفق به دستیابی سطح سوم بلوغ مدیریت دانش شد و در جمع 10 سازمان برتر این ارزیابی قرار گرفت.

نکات برجسته مدیریت دانش در اینفوسیس

  • تیم 55 نفره مدیریت دانش، مفاهیم و رویکردهای یادگیری و تخصص فناوری اطلاعات را با هم ترکیب می‌کنند تا امکان ارائه یکپارچه راه‌حل‌های دانشی را فراهم کند.
  • در اینفوسیس ابزارهایی با قابلیت هوش مصنوعی، بسترهای مدیریت دانشی سفارشی شده را به کارمندان ارائه می‌دهند.
  • تیم مدیریت دانش اینفوسیس با تعیین دقیق اهداف مدیریت دانش،  به سازمان کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی تاثیر مدیریت دانش بر بهره‌وری، عملکرد و سودآوری سازمان به‌دست آورد.

مدیریت دانش در اینفوسیس

سیرتکاملی بلوغ مدیریت دانش در اینفوسیس

اینفوسیس پیاده‌سازی مدیریت دانش را از سال 1999 آغاز کرد. مراحل بلوغ مدیریت دانش در این شرکت را می‌توان در 4 بازه زمانی دسته‌بندی نمود. طی کردن این مسیر موجب شد تا این شرکت در سال 2020 در سطح سوم بلوغ مدیریت دانش قرار بگیرد.

 

مدیریت دانش در اینفوسیس

سال 1999: اینفوسیس یک برنامه رسمی مدیریت دانش با هدف تسریع اشتراک دانش در سراسر سازمان ایجاد کرد.

سال 2000: برنامه مدیریت دانش را با معرفی ابزارها و رویکردهای متعدد مدیریت دانش در سطح سازمان توسعه داد.

سال 2006: تیم مدیریت دانش یک ویکی، با هدف همکاری، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی دانش را برای همگام شدن با تغییرات جمعیتی، فناوری و ترجیحات اشتراک دانشی نیروی انسانی سازمان معرفی کرد.

سال 2018: تیم مدیریت دانش اینفوسیس یک محیط هوشمند مدیریت دانش، به نامLive Enterprise  را توسعه داد که در آن داده‌ها از چندین سیستم برای خلق دانش و ارائه تجارب شخصی جمع‌آوری می‌شود.

ابزارها و رویکردهای مدیریت دانش به کارگرفته شده

اینفوسیس برای موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش از رویکردها، ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده کرده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

گراف دانش: نمودار دانش (گراف دانش) یک پایگاه داده نموداری است که تمام سیستم‌ها، تعاملات و محتوای موجود در سازمان و ارتباطات آن را ترسیم می‌کند. به عبارت دیگر این گراف به مثابه یک نقشه دانش سازمانی عمل می‌کند.

حافظه دیجیتال: حافظه دیجیتال ابزاری برای یادگیری ماشینی و قابلیت استدلال خودکار است که سیستم‌ها را برای خلق بینش از دانش‌ها به هم متصل می‌کند.

فروشگاه دانش: یک پلتفرم دانش حرفه‌ای و سازماندهی شده است که به طور خودکار فراداده تولید می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دانش مورد نیاز کاربران به راحتی در جستجوهای  آن‌ها ظاهر می‌شود.

مرکز دانش: ابزار جستجوی سازمانی است که با یک ساختار گرافیکی از مفاهیم مرتبط، محتویات دانشی پیشنهادی و شبکه‌هایی از همکاران و کارشناسان متناسب با هر پرسش، پاسخ ارائه می‌کند.

مدیریت دانش در اینفوسیس

نتایج کسب‌وکار و عوامل کلیدی موفقیت

  • بهره‌گیری از ابزارهای مدیریت دانش این امکان را برای اینفوسیس فراهم کرد تا مدت زمان سازماندهی پروژه را از دو هفته به دو ساعت کاهش دهد.
  • در دوران کووید19 و اختلالات ایجاد شده براثر آن، محیط باثبات و قدرتمندی که توسط مدیریت دانش در سازمان وجود داشت به اینفوسیس کمک کرد تا شرایط کاری کارکنان را  تنها طی سه روز به دورکاری تغییر دهد.
  • یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت برنامه مدیریت دانش در اینفوسیس، حمایت قابل توجه و سرمایه‌گذاری قوی مدیر عامل، مدیر ارشد عملیات، رئیس هیئت مدیره و سایر مدیران در طول مسیر بلوغ مدیریت دانش سازمان است.

 

مدیریت دانش

پیش از این، کارکنان محتواهای دانشی را در یک پورتال بارگزاری می‌کردند و دیگران نیز برای استفاده از این دانش به آن پورتال مراجعه می‌کردند. اکنون، ما اطلاعات مهمی را از داده‌های دریافتی از سیستم‌های مختلف، به صورت هوشمندانه استخراج می‌کنیم تا قبل از اینکه کسی آن‌ها را درخواست کند و حتی بدون اینکه کسی به صراحت دانش خود را بیان کند، توصیه‌های معنی داری ارائه دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 8 =