فونت سنجاق
حروف در هر دو وزن سبک و سنگین دارای اسکلت، تناسبات ساختاری و محورهای رسامی مشترک هستند. (البته افزایش ضخامت در وزن سنگین قلم ناگزیر باعث تغییر نامحسوس شکل چشمیها شده است.) حروف در وزنِ سبُکِ سنجاق، اندامی استخوانی با فضاهای منفی باز دارند و اما در وزن سنگین آن، پر چگالی و فشرده هستند.
یکی دیگر از شاخصههای فرمی این قلم، لحاظ یک ضخامت ثابت برای نازکترین قسمت آناتومی حروف در دو وزن سبک و سنگین است: برای نمونه، ضخامت نازکترین بخش پایانۀ حروفِ س، ی، ن، ص در هر دو وزن سبک و سنگین ثابت است.
دیگر ویژگیهای فرمی این فونت به اختصار عبارتند از: چشمیهای درشت در وزن سبک، بهکارگیری حداقلی زواید و ضخامتهای تزئینی خطوط سنتی در پیکرۀ کاراکترها، طراحی لیگیچرهای متنوع (ترکیبات دوتایی حروف) و شکل دوم برای برخی از حروف که به صورت اتوماتیک و یا با اضافه کردن همزه پس از آن قابل دسترسی است.
خصایص ریختشناسانۀ مذکور، این فونت را مناسب برای طیف وسیعی از سفارشات و موضوعات کرده است. دو وزن قلم سنجاق برای انواع تایپوگرافی، طراحی عنوانبندی، لوگوتایپ و انواع متننویسی و برای طیف وسیعی از سفارشات (از فرهنگی تا تجاری) مناسب است.
فونت سنجاق، ظریف و طنّاز با شوری شاعرانه، متجددی پر جنب و جوش و پر نشاط، و در عین حال اصیل، جسور و محکم است.
اعداد و علائم نگارشی فونت سنجاق هماهنگ با شکل حروفِ آن طراحی شده است:
هر دو وزن فونت سنجاق با اعرابگذاری دقیق و طراحی گلیفهای مرتبط ، برای زبان عربی مناسبسازی شدهاند.
قلم سنجاق میتواند با تمامی فونتهای لاتین کلاسیک و پرکنتراستِ سریفدار (دارای زوائد تزئینی) همنشین شود؛ با اینحال، فونت انگلیسی "Cambria " با اندک تغییری در ضخامت، ارتفاع و فواصل (به قصد هماهنگی بیشتر ) برای «سنجاق» مناسبسازی شده است.
متولد: 1361؛ اصفهان طراح گرافیک، مدرس و پژوهشگر هنر کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دکترای حکمت هنر، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان رسول کمالی پیش از این دو فونت پندنامه و مسخ را طراحی و عرضه کرده است.
دیدگاهها
سوالات متداول