کد مطلب: ۵۷۰۸۴۶

گرانی عجیب در بازار خودرو / پراید چقدر شده است؟

گرانی عجیب در بازار خودرو / پراید چقدر شده است؟

سیر صعودی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچنان ادامه دارد. روند اخیر رشد قیمت، که از چند هفته پیش با تداوم افزایش نرخ ارز آغاز شده، در دو روز گذشته شتاب گرفته است.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی‌که فعالان صنفی کاهش شدید عرضه خودروهای داخلی را عامل اصلی گرانی‌های اخیر می‌دانند، عبور قیمت دلار از مرز ۲۶هزار تومان و انتظارات تورمی ناشی از پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای و تداوم رشد نرخ تورم از دیگر عواملی است که به افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار دامن زده است.

با این روند رشد قیمت اغلب خودروهای پرتقاضای داخلی که از چند هفته پیش آغاز شده است طی دو روز گذشته نیز تداوم یافته و موجب ثبت رکورد قیمتی ۱۵۲میلیون تومان برای پراید، وانت۱۵۱ و نرخ ۲۸۵ میلیون تومانی پژو۲۰۶ تیپ۵ در آگهی فروش فضای مجازی شده است.

مشاهدات میدانی حاکی است: سایر انواع خودرو پراید و پژو و خودروهای مونتاژی چینی و اروپایی نیز از قافله افزایش قیمت جانمانده‌اند و مالکان این خودروها با تغییر روزانه قیمت‌ها، نرخ‌های جدیدی را در آگهی‌های فروش اینترنتی برای این خودروها اعلام می‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند اگرچه خریداری برای اغلب خودروهای عرضه شده در بازار وجود ندارد اما روند قیمت خودرو در بازار صعودی است و با شرایط کنونی تولید و عرضه به‌نظر نمی‌رسد چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت این خودروها در آینده نزدیک وجود داشته باشد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که زمزمه‌های تغییر شرایط پیش‌فروش خودروهای مشمول قیمت‌گذاری دولتی مانند حذف قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی ثبت‌نام خودرو در شرکت‌های خودروسازی به گوش می‌رسد و خودروسازان حرکت به سمت عرضه قیمت خودرو بر مبنای نرخ حاشیه بازار را در دستور کار قرار داده‌اند.

پیشتازان گرانی در بازار خودرو

محصولات سایپا

گزارش میدانی نشان می‌دهد در آگهی‌های فضای مجازی و همچنین در نمایشگاه‌های سطح شهر تهران، دیروز قیمت وانت پراید۱۵۱ مدل۱۴۰۰ به ۱۵۲میلیون، مدل۹۹ این خودرو ۱۴۶میلیون، پراید۱۱۱ مدل۹۹ به ۱۴۴میلیون، پراید۱۳۱ مدل۹۹ به ۱۳۲میلیون و مدل۹۸ این خودرو به ۱۲۳میلیون‌و۵۰۰هزار، پراید۱۳۲ به ۱۲۵میلیون، تیبا۲ به ۱۵۲میلیون، تیبا۲ پلاس به ۱۶۵میلیون، تیبا صندوق‌دار به ۱۴۱میلیون، ساینا دنده‌ای به ۱۵۳میلیون، کوئیک دنده‌ای به ۱۶۷میلیون و کوئیک اتوماتیک‌پلاس به ۲۲۸میلیون افزایش یافت.

همچنین در بازار خودروهای مونتاژی سایپا قیمت هر دستگاه سیتروئن سی‌تری به ۸۷۵میلیون، چانگان به ۴۹۰میلیون، کیا سراتو به ۸۶۵میلیون، آریو به ۳۹۰میلیون و شاهین به ۳۷۰میلیون تومان و مدل‌های صفر کیلومتر ساندرو اتوماتیک مدل۹۸ به ۴۳۵میلیون، مدل۹۹ این خودرو به ۴۵۰میلیون، ساندرو استپ وی اتوماتیک مدل۹۸ به ۴۹۰میلیون و مدل۹۹ این خودرو به ۵۲۵میلیون، ساندرو استپ‌وی دنده‌ای مدل۹۷ به ۳۷۰میلیون و مدل۹۹ این خودرو به ۳۹۵میلیون تومان رسید.

محصولات ایران خودرو

در خانواده محصولات ایران‌خودرو نیز قیمت پژو۲۰۶ تیپ۵ مدل۹۹ با افزایش ۵میلیون تومانی به ۲۸۵میلیون، سمند LX به ۲۲۹ میلیون، سمندEF7 به ۲۴۶میلیون، سمند EF7دوگانه‌سوز به ۲۸۴میلیون، دنا تیپ یک به ۲۹۹میلیون، پژو۴۰۵GLX به ۲۲۳میلیون، پژو پارس LX به ۲۸۵میلیون، پژو پارس اتوماتیک به ۳۴۲میلیون، پژو ۲۰۷دنده‌ای به ۳۳۰میلیون، پژو ۲۰۷i اتوماتیک به ۳۹۰میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۲ فول مدل به ۲۳۲میلیون، وانت آریسان به ۱۸۱میلیون و پژو۲۰۶ صندوقدار وی۸ به ۲۷۷میلیون تومان رسید.

ین افزایش قیمت در محصولات مونتاژی ایران‌خودرو نسبت به‌خودروهای پرتیراژ داخلی بیشتر بود به‌نحوی که قیمت سوزوکی ویتارا اتوماتیک با افزایش ۷۰میلیون تومانی نسبت به ۲روز قبل به یک‌میلیاردو۱۲۰میلیون، پژو۲۰۰۸ به ۹۱۵میلیون و قیمت هایما S5 و S7 با ۵میلیون تومان افزایش به‌ترتیب به ۶۳۵ و ۷۰۵میلیون و قیمت رنو تندر۹۰E2 به ۳۳۵میلیون تومان افزایش یافت.

زمزمه‌های حذف قرعه‌کشی خرید خودرو

با وجود افزایش قیمت‌ها، اکنون تشدید رکود و افت شدید معاملات حرف نخست در بازار خودرو است. این شرایط موجب شده تا خودروسازان که قبلا حذف برخی شرایط ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو مانند در رهن بودن سند یا نداشتن پلاک فعال را در دستور کار قرار داده بودند به سمت حذف قرعه‌کشی در فروش خودرو حرکت کنند.

پس از آنکه سایپا در آخرین پیش‌فروش خود برای ۵محصول تولیدی (کوئیکS، سایناS، کوئیک دنده‌ای، کوئیک R و وانت پراید) علاوه بر حذف محدودیت‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی را نیز از فرایند فروش این خودروها حذف و اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند در زمان تعیین شده به سایت فروش این خودروساز مراجعه و از میان محصولات عرضه شده خودروی مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ اعلام شده را به‌عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب خودروساز واریز کنند و منتظر دریافت خودرو براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده (دی‌ماه۱۴۰۰ تا تیرماه۱۴۰۱) باشند.

با این روند به‌نظر می‌رسد با حذف قرعه‌کشی تمام محدودیت‌ها برای خریداران خودرو از شرکت‌های خودروساز برداشته شده و مانند روال قبل متقاضیان می‌توانند به سایت‌های شرکت‌های خودروساز مراجعه و محصول خود را خریداری کنند. هنوز ایران‌خودرو در مورد حذف قرعه‌کشی برای پیش‌فروش خودرو اعلام نظر نکرده است.

رفع فاصله قیمت حاشیه بازار، شرط حذف قرعه‌کشی

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه باید شرایط طوری مهیا شود که فروشنده خودرو برای خریدار فرش قرمز پهن کند، گفت: اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران‌خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی برای محصولات این شرکت خودروسازی نیز حذف می‌شود.

احمد نعمت‌بخش، افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت کارخانه و بازار در مدل‌های مختلف خودرو هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می‌دهد.

او تأکید کرد، باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت‌ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک‌نرخی شود و افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تاکنون نیز به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری است که اثرات آن به‌خودروساز می‌رسد.

نعمت‌بخش در مورد تأثیر عرضه خودرو توسط خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها نیز گفت: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه‌سازان دارند و تا زمانی که قطعه‌سازان به‌خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی‌توانند خودرو‌های ناقص را تکمیل کنند و به این ترتیب تعداد خودرو‌های ناقص افزایش می‌یابد. اکنون به‌دلیل نبود قطعه ۱۲۰هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد و درصورتی‌که خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان، افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برود، تک نرخی می‌شود و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد و شاهد توازن در عرضه و تقاضای خودرو خواهیم بود زیرا با از بین رفتن فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو، میزان تقاضای خرید و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

منبع: همشهری

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط نخریدن علاج درد است وبس اما کو گوش شنوا

  • ناشناس

    قرعه کشی رو برای بعضی محصولات گران حذف کردن.وگرنه تیبا و 206 و ساینا ساده چرا همش با قرعه کشیه؟

  • عزیز

    من دارم پول جمع میکنم که الاق بخرم انشالا

  • ناشناس

    تا وقتی که انحصار تولید و فروش خودرو فقط در دست این شرکت ها ی رانتخوار که با تحمیل گرانی ماشین های رده چندم ۴۰ ، ۵۰ سال پیش دیگر کشورها این وضعیت نابسامان رو درست کردن باشه وضعیت همینه، حالا روزی ۴ ، ۵ میلیون هم آرام آرام گران تر

  • مهدی

    خدا لعنتتون کنه ک بیشترین تاثیر روی بالا رفتن خودرو دارید ، با این اخبار کذب و اشایعه سازتون

  • بدبخت

    با سلام بنده دو ماهی هست یه اسب دیدم طرف گزاشته ۵ ملیون به امید خدا دارم تلاشمو میکنم تا سال دیگه اگر نفروشه طرف بخرمش بهرهال بد نیست تو این اوضاع ماشین که برامون شد یه رویا دلال های عزیز ترو خدا اسبو لا اقل گرون نکنید

  • اکبر دهدشتی

    من سوادندارم ظاهراً نظر من به زبون دیگه چاپ میشه چون تأیید نمیشه هرچی نوشتم

  • یاسر

    یه تیبایی که بفرض قیمت سرهم کردنش بیرون 50 میلیون نمیشه چه ضرری اینجامتحمل خودروساز شده که میگن ضررکردن وقتی داره میدنش بالای صدمیلیون.بخدا خیلی پررویید توروز روسن دروغ میگید

  • ناشناس

    راهکار جلوگیری از این افزایش قیمت باز کردن مرزهاست
    آقای رییس جمهور دستور بده که تعرفه گمرکی آزاد بشه برای خودرو ببینم کی این لگنا رو میخره
    به خدا من خسته شدم ازبس ماشین نداشتم تا حالا سه بار کرونا گرفتم بخاطر استفاده از ناوگان عمومی

    • ناشناس

      دوست عزیز رئیس جمهور و همه ی عوامل باهمدیگر راضی هستن به این شرایط. همش عمدی هست

    • ناشناس

      دوستان خودرو وارداتی تثبیت شد ماشین نخرین ضرر کنید

  • ناشناس

    اگه دولت مردان راست میگن چرا ماشین چینی داره 3 تا 4 برابر کشور چین با همین دلار 28 به فروش میرسه ای با انصاف ها مردم له شدن ان شاء الله به روزگار مردم دچار بشید