2. خدای بزرگ خیر و سعادت انسان را میخواهد؛ زیرا او از ویژگیهای رحیم بودن، عدل، حکمت و سایر ویژگیهای کمال برخوردار است. برای رسیدن به مقام سعادت، یک راهِ مشخص وجود دارد و آن راه، بندگی است. راه بندگی با عبادت، خدمت به دیگران و جامعه محقق میشود. یکی از راههای بندگی دعاست. انسان با دعا میتواند به مقام قرب الهی برسد و با رسیدن به این مقام میتواند دیگران را نیز شفاعت کند و خداوند به برکت وجود او، دعاها را مستجاب مینماید؛ مانند حدیث قرب با نوافل که در کتابهایی مانند صحیح بخاری و اصول کافی، آمده است.
3. معتقدان توسل به این حقیقت آگاه هستند که جهان بر اساس سنتهای الهی مدیریت میشود: «أبی الله أن یجری الأمور إلا بأسبابها»؛ لذا هیچ چیزی نمیتواند سنتهای الهی را تغییر دهد؛ البته دعا خود یک سنت است؛ چنانکه توسل نیز، گونهای دیگر از دعا و سنت الهی است که خدای بزرگ بر اساس حکمت، تغییر ایجاد میکند؛ چنانکه در برخی دعاها آمده است: خدایا تو توسل را بر اساس حکمت میپذیری؛ بر این اساس، وظیفه هر مسلمان این است که خدا را در هر حادثهای (شیرین و تلخ)، فراموش نکند؛ در عینحال ممکن است، حادثهای تلخ مدتها باقی بماند؛ ولی نباید موجب تزلزل در ایمان و باورها گردد؛ زیرا هدف از دعا عبادت خداست و دعا به این معنا نیست که هر چه از خدا خواسته شود، او بدون تاخیر برآورده سازد.
4. یکی از اهداف بلا این است که انسان مومن، به بندگی خالص برسد و باور به خدا و غیب را از زبان، به قلب برساند و یقین قلبی پیدا کند. خدای بزرگ با سختیها، بندگان خود را بیدار نموده و به کمال علمی و عملی میرساند؛ بر اساس آموزههای دینی، خدای متعال هر دعایی را میشنود و مستجاب میکند؛ هرچند با تاخیر باشد؛ زیرا افزون بر وجود شرایط و زمینهها، گاه ممکن است، سنت الهی بر استمرار بلا و به مصلحت انسان باشد که بشر از مصلحت آن آگاه نیست.
5. راه مبارزه با کرونا و سایرآسیبها
برای مبارزه با کرونا و هر بلای دیگری، دو راه وجود دارد که عبارتاند از:
1. دستورات بهداشتی که حاصل تجربه متخصصان پزشکی است؛
2. دستورات خدای بزرگ و ارتباط با او که اثرگذاری تمام اسباب به اذن اوست؛ حتی متخصصان به اذن او میتوانند اثرگذار باشند؛ حتی نماز، روزه، ذکر، دعا، توسل و مجموعه اسباب معنوی و عبادی نیز، با اذن خدا اثر میکند؛ پس یک شفادهنده وجود دارد و آن هم خداست؛ از سویی، خداوند بهغیر از معجزه، در سایر موارد، بهصورت مستقیم و بدون ابزار و اسباب شفا نمیدهد؛ هرچند در معجزه نیز اسباب نامرئی وجود دارد؛ بنابراین باید برای رفع آسیبها و امراض، با اسباب به درگاه خدا رفت؛ البته خدای بزرگ در هر یک از اسباب معنوی و مادی و داروها، یک خاصیت نهاده که میتوان با آن دعا و داروها، مرض را از بین برد. وظیفه انسان این است که تلاش کند تا به اسباب دست پیدا کند؛ همچنین، باید خاصیت هر دارو و هر دعا را بداند و بشناسد که کدام دعا و ذکر میتواند در فلان مرض اثرگذار باشد؛ چنانکه در داروها نیز چنین است؛ در برخی داروها، پزشکان خواص آن را کشف کردهاند؛ ولی هنوز باید تلاش فراوان انجام دهند و همزمان باید برای کشف داروی کرونا، دست به دامن ذات اقدس الهی شد و از راه دوم که بیان میکنیم استفاده کرد.
6. راه معنوی و دعا: استجابت دعا، نیاز به ایجاد مقدمات دارد. اگر دعاهای ما مستجاب نمیشوند، بهخاطر این است که شرایط را فراهم نمیکنیم و بدون مقدمه و فراهم ساختن دلها، با لقلقهی زبان درخواست میکنیم؛ البته شرایط، خیلی سخت نیست؛ بلکه گاهی اوقات با سیر کردن یک حیوان و ترحم به گربه یا سگ، به همه خواستهها میرسیم؛ بر اساس برخی آیات و روایات، این راهها برای مصون ماندن از هر گرفتاری و مشکلی مفید است؛ لذا لازم است، پیش از انجام دستورات، چند مقدمه را فراهم نماییم.
7. نگاه و باور خود را به خدا درست کنیم. یقین داشته باشیم که خداوند میتواند و امیدوار باشیم که حتما مستجاب میکند؛ مگر مصلحت نباشد.
برخی تردیدها را از خود دور کنیم و خلوص پیدا کنیم و در دل، غیر خدا را راه ندهیم.
اگر امکان دارد یک روز قبل از دعا روزه بگیریم و استغفار و توبه کنیم.
لازم به یادآوری است که آنچه ذکر شد، با توجه به روایات است و نقل این دستورات بهمعنای آن نیست که همه در یک روز انجام میشود؛ البته فراهم ساختن مقدمات لازم است.
سردبیر